Declaratie indienen

Heeft u een factuur die u bij ons wilt declareren? Dat kan eenvoudig en veilig online in Mijn IZA of met de IZA app. U ontvangt het bedrag dat wij vergoeden binnen 4 werkdagen op uw rekening.

Log in en declareer uw factuur

Volg de status van uw declaratie

Bekijk uw ingediende declaraties

Ingediende en verwerkte declaraties vindt u in:

  • Mijn IZA (bij Mijn zorgverbruik)
  • IZA app (bij het Declaratieoverzicht)

Declareren voor iemand die niet op de polis staat

Helpt u een verzekerde die niet op uw polis staat met declareren? U kunt de factuur per post declareren.

Persoonsgebonden budget (pgb) declareren

Heeft u een pgb voor verpleging en/of verzorging? Dan kunt u de gemaakte kosten achteraf declareren.

Factuur declareren? Deze gegevens hebben we nodig

Wij kunnen uw declaratie alleen verwerken als deze informatie op de factuur staat:

  • naam, adres en geboortedatum van verzekerde
  • soort behandeling inclusief prestatiecode
  • het bedrag per behandeling
  • de datum van de behandeling
  • naam en adres van de zorgverlener en praktijk
  • factuurnummer
  • factuurdatum

Per post declareren

Declareert u liever via de post? U ontvangt het bedrag dat wij vergoeden binnen 10 werkdagen op uw rekening. Het postadres is:

IZA Zorgverzekeraar
Postbus 25030
5600 RS Eindhoven

Bij facturen van Nederlandse zorgverleners hoeft u geen declaratieformulier mee te sturen. De originele factuur is voldoende. Controleer wel of alle noodzakelijke informatie op de factuur staat (zie het informatieblok hierboven).

Wilt u vervoerskosten of zorgkosten in het buitenland declareren? Vul dan wel het declaratieformulier in en voeg uw originele factuur toe.

Declaratieformulieren

afbeelding machtiging vervoer
Machtiging vervoer
U heeft voor een vergoeding van zittend ziekenvervoer altijd vooraf toestemming van ons nodig.
afbeelding buitenlandse nota declareren
Buitenlandse factuur
Wilt u een buitenlandse factuur voor zorg declareren? Bekijk welke informatie nodig is. U ontvangt binnen 10 werkdagen reactie.

Vragen over declareren?

Lees de veelgestelde vragen hieronder of neem contact met ons op.

  • In de IZA Zorg app gaat dit het snelste. Maak een foto van de factuur of upload een pdf. Gebruikt u hiervoor liever een computer of laptop? Log dan in met uw DigiD en declareer via Mijn IZA. Declareren per post kan uiteraard ook. Het uitbetalen duurt dan wel wat langer.
  • Heeft u uw declaratie via de IZA Zorg app of Mijn IZA ingediend? Dan krijgt u bij het declareren van Nederlandse kosten binnen 4 werkdagen een bericht van ons. Heeft u uw declaratie per post ingediend? Of zijn het Buitenlandse zorgkosten? Dan duurt het 10 werkdagen. Geen zorgen: u ontvangt altijd een bericht. 
  • U kunt uw declaratie volgen in de IZA Zorg app en in Mijn IZA. Als u uw declaratie digitaal heeft ingediend, dan ontvangt u bij Nederlandse kosten het bedrag dat wij vergoeden binnen 4 werkdagen op uw rekening. Heeft u uw declaratie per post ingediend? Of heeft u buitenlandse kosten gedeclareerd? Dan duurt het iets langer: 10 werkdagen. 

  • Nee, de originele factuur is voldoende om te declareren. Maar let op: een declaratieformulier heeft u wel nodig als u vervoerskosten declareert. Of als u zorgkosten in het buitenland per post declareert. 

  • Haasten is niet nodig: u kunt facturen tot 3 jaar na het begin van de behandeling indienen.
  • Zorg dat alle gegevens die we nodig hebben op de factuur staan. En dat de factuur in de juiste taal is geschreven. Ook vragen we u soms om extra informatie mee te sturen. Dan kunnen wij uw declaratie snel verwerken. Bekijk de informatie over het declareren van een buitenlandse factuur voor zorg.