Declaratie indienen

Heeft u een nota die u bij ons wilt declareren? Dat kan eenvoudig en veilig online via Mijn IZA of met de IZA Zorg app. U ontvangt het bedrag dat wij vergoeden binnen 4 werkdagen op uw rekening.

   
             
       
Log in en declareer via Mijn IZA
       
   
   

Volg de status van uw declaratie

U kunt uw ingediende én verwerkte declaraties terugvinden onder Verbruikte zorg in Mijn IZA. Of in de IZA Zorg app onder Declaratieoverzicht.


Declareren voor een ander
Declareer dan direct met een klantnummer.
PGB declareren
Heeft u een persoonsgebonden budget (pgb) voor verpleging en/of verzorging? Dan kunt u de gemaakte kosten achteraf declareren.
Waar moet mijn declaratie aan voldoen?

Wij kunnen uw declaratie alleen verwerken als de volgende informatie op de nota staat:

  • naam, adres en geboortedatum van verzekerde
  • soort behandeling (inclusief prestatiecode)
  • het bedrag per behandeling
  • de datum van de behandeling
  • naam, adres en AGB-code van de zorgverlener en praktijk

Per post declareren

Declareert u liever via de post? U ontvangt het bedrag dat wij vergoeden binnen 10 werkdagen op uw rekening. Het postadres is:

IZA Zorgverzekeraar
Postbus 25030
5600 RS Eindhoven

Bij nota’s van Nederlandse zorgverleners hoeft u geen declaratieformulier mee te sturen. De originele nota is voldoende. Controleer wel of alle noodzakelijke informatie op de nota zelf staat (zie het informatieblok hierboven).

Wilt u vervoerskosten of zorgkosten in het buitenland declareren? Vul dan wel het declaratieformulier in en voeg uw originele nota toe.

Declaratieformulieren

Machtiging vervoer
afbeelding machtiging vervoer
Let op! U heeft voor een vergoeding voor zittend ziekenvervoer altijd vooraf toestemming van ons nodig.
Buitenlandse nota
afbeelding buitenlandse nota declareren
Heeft u zorgkosten in het buitenland gemaakt? Vaak hebben we dan extra informatie nodig.

Vragen over declareren?

Lees de veelgestelde vragen hieronder of neem contact met ons op.

  • Hoe dien ik een declaratie in?

    In de IZA Zorg app gaat dit het snelste. Maak een foto van de nota of upload een pdf. Gebruikt u hiervoor liever een computer of laptop? Log dan in met uw DigiD en declareer via Mijn IZA. Declareren per post kan uiteraard ook. Het uitbetalen duurt dan wel wat langer.
  • Wanneer krijg ik te horen of mijn declaratie is goedgekeurd of afgewezen?

    Heeft u uw declaratie via de IZA Zorg app of Mijn IZA ingediend? Dan krijgt u binnen 4 werkdagen en bericht van ons. Heeft u uw declaratie per post ingediend? Dan duurt het 10 werkdagen. Geen zorgen: u ontvangt altijd een bericht. 
  • Wanneer ontvang ik mijn geld?

    U kunt uw declaratie volgen in de IZA Zorg app en in Mijn IZA. Als u uw declaratie digitaal heeft ingediend, dan ontvangt u het bedrag dat wij vergoeden binnen 4 werkdagen op uw rekening. Heeft u uw declaratie per post ingediend? Dan duurt het iets langer: 10 werkdagen. 

  • Heb ik een declaratieformulier nodig om te declareren?

    Nee, de originele nota is al voldoende om te kunnen declareren. Maar let op: een declaratieformulier heeft u wel nog nodig als u vervoerskosten of zorgkosten in het buitenland declareert. 

  • Tot wanneer kan ik een declaratie indienen?

    Haasten is niet nodig: u kunt nota’s tot 3 jaar na het begin van de behandeling indienen.
  • Waar moet mijn buitenlandse nota aan voldoen?

    Zorg dat alle gegevens die we nodig hebben op de nota staan en dat de nota in de juiste taal is geschreven. Ook vragen we u soms om extra informatie mee te sturen. Dan kunnen wij uw declaratie snel verwerken. Op deze speciale webpagina staat stap voor stap beschreven hoe u een buitenlandse nota declareert, dan komt het zeker goed.
X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Akkoord
Weigeren