Declaratie indienen

Heeft u een factuur die u bij ons wilt declareren? Dat kan eenvoudig en veilig online in Mijn IZA of met de IZA app. Binnen 4 werkdagen staat het bedrag dat wij vergoeden op uw rekening.

Log in en declareer uw factuur

Volg de status van uw declaratie

Bekijk uw ingediende declaraties

Ingediende en verwerkte declaraties vindt u in:

  • Mijn IZA (bij Mijn zorgverbruik)
  • IZA app (bij het Declaratieoverzicht)

Declareren voor iemand die niet op de polis staat

Helpt u een verzekerde die niet op uw polis staat met declareren? U kunt de factuur per post declareren.

Persoonsgebonden budget (pgb) declareren

Heeft u een pgb voor verpleging en/of verzorging? Dan kunt u de gemaakte kosten achteraf declareren.

Factuur declareren? Deze gegevens hebben we nodig

Wij kunnen uw declaratie alleen verwerken als deze informatie op de factuur staat:

  • naam, adres en geboortedatum van verzekerde
  • soort behandeling inclusief prestatiecode
  • het bedrag per behandeling
  • de datum van de behandeling
  • naam en adres van de zorgverlener en praktijk
  • factuurnummer
  • factuurdatum

Per post declareren

Declareert u liever via de post? U ontvangt het bedrag dat wij vergoeden binnen 10 werkdagen op uw rekening. Het postadres is:

IZA Zorgverzekeraar
Postbus 25030
5600 RS Eindhoven

Bij facturen van Nederlandse zorgverleners hoeft u geen declaratieformulier mee te sturen. De originele factuur is voldoende. Controleer wel of alle noodzakelijke informatie op de factuur staat (zie het informatieblok hierboven).

Wilt u vervoerskosten of zorgkosten in het buitenland declareren? Vul dan wel het declaratieformulier in en voeg uw originele factuur toe.

Declaratieformulieren

afbeelding machtiging vervoer
Machtiging vervoer
U heeft voor een vergoeding van zittend ziekenvervoer altijd vooraf toestemming van ons nodig.
afbeelding buitenlandse nota declareren
Buitenlandse factuur
Wilt u een buitenlandse factuur voor zorg declareren? Bekijk welke informatie nodig is. U ontvangt binnen 10 werkdagen reactie.

Vragen over declareren?

Lees de veelgestelde vragen hieronder of neem contact met ons op.

  • In de IZA Zorg app gaat dit het snelste. Maak een foto van de factuur of upload een pdf. Gebruikt u hiervoor liever een computer of laptop? Log dan in met uw DigiD en declareer via Mijn IZA. Declareren per post kan uiteraard ook. Het uitbetalen duurt dan wel wat langer.
  • Heeft u uw declaratie via de IZA Zorg app of Mijn IZA ingediend? Dan krijgt u bij het declareren van Nederlandse kosten binnen 4 werkdagen een bericht van ons. Heeft u uw declaratie per post ingediend? Of zijn het Buitenlandse zorgkosten? Dan duurt het 10 werkdagen. Geen zorgen: u ontvangt altijd een bericht. 
  • U kunt uw declaratie volgen in de IZA Zorg app en in Mijn IZA. Als u uw declaratie digitaal heeft ingediend, dan ontvangt u bij Nederlandse kosten het bedrag dat wij vergoeden binnen 4 werkdagen op uw rekening. Heeft u uw declaratie per post ingediend? Of heeft u buitenlandse kosten gedeclareerd? Dan duurt het iets langer: 10 werkdagen. 

  • Nee, de originele factuur is voldoende om te declareren. Maar let op: een declaratieformulier heeft u wel nodig als u vervoerskosten declareert. Of als u zorgkosten in het buitenland per post declareert. 

  • Haasten is niet nodig: u kunt facturen tot 3 jaar na het begin van de behandeling indienen.
  • Zorg dat alle gegevens die we nodig hebben op de factuur staan. En dat de factuur in de juiste taal is geschreven. Ook vragen we u soms om extra informatie mee te sturen. Dan kunnen wij uw declaratie snel verwerken. Bekijk de informatie over het declareren van een buitenlandse factuur voor zorg.