Declaratie indienen

Heeft u een nota die u bij ons wilt declareren? Dat kan eenvoudig en veilig online via Mijn IZA of met de IZA Zorg app. U ontvangt het bedrag dat wij vergoeden binnen 6 werkdagen op uw rekening.

   
             
       
Log in en declareer via Mijn IZA
       
   
   

Volg de status van uw declaratie

U kunt uw ingediende én verwerkte declaraties terugvinden onder Verbruikte zorg in Mijn IZA. Of in de IZA Zorg app onder Declaratieoverzicht.


Declareren voor een ander
Declareer dan direct met een klantnummer.
PGB declareren
Heeft u een persoonsgebonden budget (pgb) voor verpleging en/of verzorging? Dan kunt u de gemaakte kosten achteraf declareren.
Waar moet mijn declaratie aan voldoen?

Wij kunnen uw declaratie alleen verwerken als de volgende informatie op de nota staat:

  • naam, adres en geboortedatum van verzekerde
  • soort behandeling (inclusief prestatiecode)
  • het bedrag per behandeling
  • de datum van de behandeling
  • naam, adres en AGB-code van de zorgverlener en praktijk

Per post declareren

Declareert u liever via de post? U ontvangt het bedrag dat wij vergoeden binnen 10 werkdagen op uw rekening. Het postadres is:

IZA Zorgverzekeraar
Postbus 25030
5600 RS Eindhoven

Bij nota’s van Nederlandse zorgverleners hoeft u geen declaratieformulier mee te sturen. De originele nota is voldoende. Controleer wel of alle noodzakelijke informatie op de nota zelf staat (zie het informatieblok hierboven).

Wilt u vervoerskosten of zorgkosten in het buitenland declareren? Vul dan wel het declaratieformulier in en voeg uw originele nota toe.

Declaratieformulieren

Machtiging vervoer
afbeelding machtiging vervoer
Let op! U heeft voor een vergoeding voor zittend ziekenvervoer altijd vooraf toestemming van ons nodig.
Buitenlandse nota
afbeelding buitenlandse nota declareren
Heeft u zorgkosten in het buitenland gemaakt? Vaak hebben we dan extra informatie nodig.

Vragen over declareren?

Lees de veelgestelde vragen hieronder of neem contact met ons op.

  • Waarom krijg ik nu nog een factuur voor eigen risico van vorig jaar?

    Veel zorgverleners wachten wat langer met het opsturen van de rekening, zodat ze alles in één keer naar ons kunnen opsturen. Ziekenhuizen rekenen bijvoorbeeld nooit losse behandelingen af. Zij verzamelen meerdere behandelingen in een pakketje. Zo’n pakketje heet een DBC (Diagnose Behandel Combinatie).

    Zo’n DBC wordt na maximaal 120 dagen gesloten. Dan komt de rekening dus ook pas bij ons terecht. Vervolgens verwerken wij de rekening van het ziekenhuis. En bekijken we of u nog een bedrag moet betalen. En daarom krijgt u van ons pas zo laat een factuur van uw eigen risico.

  • Waarom heeft mijn ziekenhuis zo'n groot bedrag gedeclareerd, terwijl ik daar dit jaar niet ben geweest?

    Veel zorgverleners wachten wat langer met het opsturen van de rekening, zodat ze alles in één keer naar ons kunnen opsturen. Ziekenhuizen rekenen bijvoorbeeld nooit losse behandelingen af. Zij verzamelen meerdere behandelingen in een pakketje. Zo’n pakketje heet een DBC (Diagnose Behandel Combinatie).

    Zo’n DBC wordt na maximaal 120 dagen gesloten. Dan komt de rekening dus ook pas bij ons terecht. Vervolgens verwerken wij de rekening van het ziekenhuis. En bekijken we of u nog een bedrag moet betalen. En daarom krijgt u van ons pas zo laat een factuur van uw eigen risico.

  • Hoe lang duurt het voordat mijn declaratie verwerkt is?

    Heeft u uw declaratie online ingediend? Dan ontvangt u het bedrag dat wij vergoeden binnen 6 werkdagen op uw rekening. Dient u uw declaratie per post in? Dan ontvangt u het bedrag dat wij vergoeden binnen 10 werkdagen op uw rekening.

    Wij verrekenen te betalen kosten met te ontvangen bedragen. Het kan dus voorkomen dat u minder geld ontvangt dan de vergoeding van uw declaratie.

    U kunt uw declaratie volgen in de IZA Zorg app en in Mijn IZA.

  • Wat gebeurt er met mijn nota als ik deze declareer?

    Na ontvangst van uw nota beoordelen wij of deze in aanmerking komt voor een vergoeding. Uw eventuele vergoeding wordt verwerkt in een zorgkostenfactuur, die u terugvindt in de IZA Zorg app of in Mijn IZA. U ontvangt een e-mail als dit overzicht in Mijn IZA zichtbaar is.

    Heeft u aangegeven dat u uw documenten per post wil ontvangen? Dan ontvangt u binnen 3 werkdagen na verwerking van uw declaratie de zorgkostenfactuur.

    Als het om bepaalde redenen niet mogelijk is dat wij uw declaratie tijdig verwerken, ontvangt u hierover een brief waarin wij aangeven voor welke datum wij uw declaratie wel kunnen verwerken.

  • Hoe vergoeden jullie mijn nota?

    Dient u een nota in? Dan kan het zijn dat u een deel hiervan zelf moet betalen. Bijvoorbeeld omdat u kiest voor een zorgverleners zonder contract. Of omdat er een eigen bijdrage of eigen risico geldt voor uw zorg. We volgen bij het vergoeden van uw nota de volgende stappen:

    1. We kijken eerst of de zorg op uw nota volledig verzekerd is. Het eventuele niet verzekerde deel trekken we van uw nota af.
    2. Daarna kijken we naar uw zorgverlener. Heeft uw zorgverlener geen contract? Dan betaalt u een deel van de zorgkosten zelf.
    3. Voor sommige zorg geldt een vooraf vastgestelde eigen bijdrage. Dat bekijken we in deze stap.
    4. Vervolgens bekijken we of u nog een deel van uw verplicht eigen risico open heeft staan.
    5. Tot slot kijken we naar uw vrijwillig eigen risico. U krijgt het bedrag vergoed dat na deze eigen betalingen overblijft.

    U krijgt het bedrag vergoed dat na deze eigen betalingen overblijft.

  • Waar vind ik mijn ingediende declaraties?

    Declaraties zijn terug te vinden in de IZA Zorg app én onder Verbruikte zorg in Mijn IZA.
X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord