Uw IZA Zorgverzekering opzeggen

Wat jammer dat u uw verzekering bij ons wilt opzeggen. In de meeste gevallen kan dat alleen tussen 12 november en 31 december. Maar soms kan dat ook op een ander moment. Wij helpen u graag om een goede keuze te maken. Ook als u wilt opzeggen. 

Wanneer kunt u uw zorgverzekering opzeggen?

Meestal kunt u uw zorgverzekering alleen opzeggen tussen 12 november en 31 december. Uw opzegging moet uiterlijk 31 december bij ons bekend zijn. Let op: U bent verplicht om vóór 1 februari een nieuwe zorgverzekering af te sluiten. Deze gaat vervolgens met terugwerkende kracht in per 1 januari.

Wilt u tussentijds opzeggen?

In sommige situaties kunt u ook tussentijds uw zorgverzekering opzeggen.
  • Ik ga scheiden

    Gaat u scheiden en staat u als medeverzekerde op de polis van uw partner? Dan mag de hoofdverzekerde u op elk moment van de polis afhalen. U kunt vervolgens zelf bij ons uw zorgverzekering afsluiten. Bel met onze klantenservice via 088 - 131 16 52. Wij nemen graag uw situatie en de mogelijkheden met u door.

    Ik ga wonen, werken of studeren in het buitenland

    Als u in het buitenland gaat wonen, werken of studeren bent u soms verplicht om in Nederland verzekerd te blijven.

    Mijn kind wordt 18 jaar

    Wordt uw kind binnenkort 18 jaar? En wil de 18-jarige zelf hoofdverzekerde worden? Dan kunt u als ouder of verzorger de huidige polis beëindigen. Uw kind kan dan zelf een zorgverzekering afsluiten in de maand nadat het 18 wordt. Advies nodig? Bel dan met 088 - 131 16 52.

    Mijn werksituatie verandert

    Verandert er iets aan uw werksituatie? Dan kunt u in sommige gevallen uw zorgverzekering opzeggen. Wat er mogelijk is, hangt af van uw situatie. De overheid heeft voor iedere situatie regels bepaald. Onze klantenservice neemt graag uw situatie en uw mogelijkheden met u door. Belt u daarom met 088 - 131 16 52.

    IZA wijzigt de verzekeringsvoorwaarden in mijn nadeel

    Het kan voorkomen dat IZA de voorwaarden van de zorgverzekering moet wijzigen, of de hoogte van de premie. Dit kan midden in een kalenderjaar gebeuren. Is dit in uw nadeel? Dan mag u uw zorgverzekering opzeggen vanaf de dag dat de wijziging ingaat tot één maand na de wijzigingsdatum. Bel met onze klantenservice op 088 - 131 16 52. Wij helpen u graag.

Wilt u opzeggen omdat uw situatie verandert?

  • IZA heeft met veel bedrijven, verenigingen, thuiszorg- en ledenorganisaties afspraken over een collectieve zorgverzekering. Bel met onze klantenservice om te ontdekken of we u via een van deze collectieve zorgverzekeringen een scherper aanbod kunnen doen.
  • Verandert er iets aan uw werksituatie? Dan kunt u in sommige gevallen uw zorgverzekering opzeggen. Wat er mogelijk is, hangt af van uw situatie. De overheid heeft voor iedere situatie regels bepaald. Onze klantenservice neemt graag uw situatie en uw mogelijkheden met u door. Belt u daarom met 0900-8036 (gebruikelijke belkosten). Of lees meer informatie op de pagina collectiviteit wijzigen.
  • Uw kind kan zelf een zorgverzekering afsluiten in de maand nadat het 18 wordt. Onze klantenservice geeft u graag advies en regelt de wijziging voor u. Belt u daarom met 088 - 131 16 52.
  • Bent u de hoofdverzekerde van de polis? Dan kunt u uw zorgverzekering alleen per 1 januari opzeggen. De verzekering van de medeverzekerde kan wel het gehele jaar opgezegd worden. U leest er meer over op onze pagina scheiden of uit elkaar. Of bel met onze klantenservice via 088 - 131 16 52. Wij nemen graag uw situatie en de mogelijkheden met u door.

Wilt u om een andere reden opzeggen?

  • Het kan voorkomen dat IZA de voorwaarden van de zorgverzekering of de hoogte van de premie moet wijzigen. Dit kan midden in een kalenderjaar gebeuren. Is dit in uw nadeel? Dan mag u uw zorgverzekering opzeggen vanaf de dag dat de wijziging ingaat tot één maand na de wijzigingsdatum. Wilt u graag toelichting of advies over de gevolgen voor uw zorgverzekering? Bel onze klantenservice. Wij helpen u graag.

    Is IZA verplicht om de voorwaarden te wijzigen vanwege veranderde wetgeving? Dan kunt u niet tussentijds opzeggen.
  • Misschien bent u verzekerd voor zorg die u niet gebruikt en kan uw zorgverzekering voordeliger. Ook heeft IZA afspraken met veel bedrijven, verenigingen, thuiszorg- en ledenorganisaties. Hierdoor kunnen we u mogelijk korting bieden op uw premie. Neem voor een verzekeringscheck contact op met onze klantenservice via 088 - 131 16 52.

    Let wel op: het aanpassen van uw verzekering kan meestal alleen tussen 12 november en 31 december. Uw aanpassing gaat dan per 1 januari in.

  • Dat is natuurlijk zonde. We nemen graag met u door welke zorg u wel gebruikt en welke verzekering dan voor u het voordeligst is. Bijvoorbeeld een andere aanvullende verzekering. Belt u daarom met 088 - 131 16 52.

    Let wel op: meestal kunt u alleen tussen 12 november en 31 december uw zorgverzekering aanpassen. Uw aanpassing gaat dan per 1 januari in. Neem contact met ons op. Of bereken tussen 12 november en 31 december zelf uw premie voor volgend jaar. 

  • Dat vinden wij erg jammer. We horen graag waarom u niet tevreden bent en of we u kunnen helpen. Belt u daarom met onze klantenservice via 088 - 131 16 52.

    Let wel op: het aanpassen van uw verzekering kan meestal alleen tussen 12 november en 31 december. Uw aanpassing gaat dan per 1 januari in.

  • Gecondoleerd met het verlies van uw naaste. U hoeft de zorgverzekering van de overledene niet op te zeggen. Wij ontvangen dit bericht via de Basisregistratie personen (BRP) en wij beëindigen automatisch de zorgverzekering. U hoeft zich hier geen zorgen over te maken.

    Was u als medeverzekerde verzekerd op de polis van de overledene en was er sprake van een collectieve korting? Dan houdt u in de meeste gevallen recht op deze korting. Neem in geval van twijfel contact op met onze klantenservice via 088 - 131 16 52.