Wilt u een snelle uitbetaling van uw declaratie? Dien uw declaratie dan online in. U ontvangt het bedrag dat wij vergoeden binnen 6 werkdagen op uw rekening.

Online declareren in Mijn IZA

  • Uw persoonlijke gegevens zijn al ingevuld
  • U hoeft alleen maar een foto of scan van uw nota toe te voegen
  • U kunt ook vervoerskosten en buitenlandse zorgkosten declareren
  • Beveiligde omgeving: inloggen met DigiD

Online declareren in Mijn IZA 

Hebt u nog geen login-gegevens voor DigiD?
Vraag uw DigiD aan

Online declareren zonder Mijn IZA

U kunt ook online declareren zonder in te loggen met DigiD. Houd wel uw klantnummer bij de hand.

Let op: vervoerskosten en buitenlandse zorgkosten kunt u niet op deze manier declareren. Dat kan wel in Mijn IZA.

Per post declareren

U kunt uw nota ook per post indienen. Na ontvangst van uw nota, duurt het 10 werkdagen voordat u uw vergoeding ontvangt. Het is belangrijk dat op de nota de volgende informatie staat:

  • uw naam, adres en geboortedatum
  • soort behandeling, het bedrag per behandeling en de datum van de behandeling
  • naam en adres van de zorgaanbieder


1. Download en print het declaratieformulier. (Let op: gebruik geen eerder opgeslagen formulier, maar download altijd een nieuwe.)

Declaratieformulier zorgkosten in Nederland
Declaratieformulier zorgkosten in het buitenland
Declaratieformulier vervoerskosten
Declaratieformulier fertiliteit in het buitenland

2. Neem de gegevens van uw nota over op het formulier.
3. Verstuur het formulier samen met de originele nota in een envelop met postzegel naar IZA.

IZA Zorgverzekeraar
Postbus 25030
5600 RS Eindhoven

Maak voor uw eigen administratie een kopie van uw nota.

Tip! Voor een snelle uitbetaling van uw declaratie kunt u het beste online declareren.

Zittend ziekenvervoer

Let op! U hebt voor een vergoeding voor zittend ziekenvervoer altijd vooraf toestemming van ons nodig. U vraagt toestemming aan met het formulier Medische Verklaring Zittend Ziekenvervoer.

Taal van uw buitenlandse nota

Hebt u zorgkosten in het buitenland gemaakt? Wij accepteren alleen nota’s die zijn geschreven in het Nederlands, Engels, Frans, Duits of Spaans. Wij kunnen u vragen om een nota naar het Nederlands te laten vertalen door een beëdigd vertaler. De vertaalkosten vergoeden wij niet.

Nog vragen over declareren?

Bekijk de veelgestelde vragen of neem contact met ons op. 

Veel zorgaanbieders wachten wat langer met het opsturen van de rekening, zodat ze alles in één keer naar ons kunnen opsturen. Ziekenhuizen rekenen bijvoorbeeld nooit losse behandelingen af. Zij verzamelen meerdere behandelingen in een pakketje. Zo’n pakketje heet een DBC (Diagnose Behandel Combinatie).

Zo’n DBC wordt bij ziekenhuiszorg (medisch specialistische zorg) na 120 dagen gesloten. Bij geestelijke gezondheidszorg (GGZ) sluit een DBC pas na een jaar. Dan komt de rekening dus ook pas na een jaar bij ons terecht. Vervolgens verwerken wij de rekening van het ziekenhuis. En bekijken we of u nog een bedrag moet betalen. En daarom krijgt u van ons pas zo laat een factuur van uw eigen risico.

Veel zorgaanbieders wachten wat langer met het opsturen van de rekening, zodat ze alles in één keer naar ons kunnen opsturen. Ziekenhuizen rekenen bijvoorbeeld nooit losse behandelingen af. Zij verzamelen meerdere behandelingen in een pakketje. Zo’n pakketje heet een DBC (Diagnose Behandel Combinatie).

Zo’n DBC wordt bij ziekenhuiszorg (medisch specialistische zorg) na 120 dagen gesloten. Bij geestelijke gezondheidszorg (GGZ) sluit een DBC pas na een jaar. Dan komt de rekening dus ook pas na een jaar bij ons terecht. Vervolgens verwerken wij de rekening van het ziekenhuis. En bekijken we of u nog een bedrag moet betalen. En daarom krijgt u van ons pas zo laat een factuur van uw eigen risico.

Hebt u uw declaratie online ingediend? Dan ontvangt u het bedrag dat wij vergoeden binnen 6 werkdagen op uw rekening. Dient u uw declaratie per post in? Dan ontvangt u het bedrag dat wij vergoeden binnen 10 werkdagen op uw rekening.

Na ontvangst van uw nota beoordelen wij of deze in aanmerking komt voor een vergoeding. Uw eventuele vergoeding wordt verwerkt in een zorgkostenfactuur, die u terugvindt in Mijn IZA. U ontvangt een e-mail als dit overzicht in Mijn IZA zichtbaar is.

Hebt u aangegeven dat u uw documenten per post wil ontvangen? Dan ontvangt u binnen 3 werkdagen na verwerking van uw declaratie de zorgkostenfactuur.

Als het om bepaalde redenen niet mogelijk is dat wij uw declaratie tijdig verwerken, ontvangt u hierover een brief waarin wij aangeven voor welke datum wij uw declaratie wel kunnen verwerken.

Dient u een nota in? Dan kan het zijn dat u een deel hiervan zelf moet betalen. Bijvoorbeeld omdat u kiest voor een zorgaanbieder zonder contract. Of omdat er een eigen bijdrage of eigen risico geldt voor uw zorg. We volgen bij het vergoeden van uw nota de volgende stappen:

  1. We kijken eerst of de zorg op uw nota volledig verzekerd is. Het eventuele niet verzekerde deel trekken we van uw nota af.
  2. Daarna kijken we naar uw zorgaanbieder. Heeft uw zorgaanbieder geen contract? Dan betaalt u een deel van de zorgkosten zelf.
  3. Voor sommige zorg geldt een vooraf vastgestelde eigen bijdrage. Dat bekijken we in deze stap.
  4. Vervolgens bekijken we of u nog een deel van uw verplicht eigen risico open hebt staan.
  5. Tot slot kijken we naar uw vrijwillig eigen risico.

U krijgt het bedrag vergoed dat na deze eigen betalingen overblijft.

U ziet uw declaratie uiterlijk 6 werkdagen nadat wij deze hebben ontvangen in Mijn IZA. U kunt dan zelf kijken wat de status is. Hebt u uw declaratie online ingediend? Dan ontvangt u het bedrag dat wij vergoeden binnen 6 werkdagen op uw rekening. Bij een declaratie per post ontvangt u het bedrag dat wij vergoeden binnen 10 werkdagen op uw rekening.

Daarnaast krijgt u van ons een zorgkostenfactuur. Hierop staat wat wij vergoeden en of u een eigen risico of eigen bijdrage moet betalen.

U kunt uw declaraties uiterlijk 3 jaar na het begin van de behandeling indienen. De status van uw declaraties vindt u in Mijn IZA.

Hebt u een ongeluk gehad? Of bent u slachtoffer van mishandeling of een medische fout? Dan hebt u mogelijk schade geleden. Heel vervelend, zeker als het niet uw eigen schuld is. Wij proberen de schade te verhalen op de aansprakelijke tegenpartij. Hierdoor houden we de premie zo laag mogelijk en krijgt u mogelijk (een deel) van uw eigen risico terug.