Wachttijd mondzorg

Voor vergoeding van sommige behandelingen in onze aanvullende (tandarts)verzekeringen geldt een wachttijd van maximaal 12 maanden. Bijvoorbeeld bij kronen, bruggen of orthodontie. Wij begrijpen dat dit vervelend kan zijn. Toch is daar een goede reden voor. Op deze pagina leggen we u uit waarom er een wachttijd is.

Wist u dat u misschien geen of minder wachttijd heeft als u naar ons overstapt? Als u een zelfde soort pakket had kunt u gebruik maken van onze Gelijk oversteken regeling.

Wat is wachttijd?

Wachttijd betekent dat u in het 1e jaar gewoon uw premie betaalt. U krijgt dan nog geen vergoeding voor sommige behandelingen. Vanaf het 2e jaar heeft u wel recht op een vergoeding. Dit is nodig omdat wachttijd ons helpt om de zorg voor iedereen betaalbaar te houden.

Met wachttijd houden we de premie zo laag mogelijk

Als er iets gebeurt wilt u verzekerd zijn van goede zorg. Dat begrijpen wij. We zien steeds vaker dat verzekerden pas een aanvullende (tandarts)verzekering nemen als ze zeker weten dat de zorg ook gebruikt wordt.

De kosten van sommige tandartsbehandelingen zijn erg hoog. Vergoeden we veel meer tandartskosten dan we premie ontvangen? Dan moet de premie stijgen. Dat willen we natuurlijk liever voorkomen. We hopen zo dat iedereen kan blijven kiezen voor een aanvullende (tandarts)verzekering.

Waarvoor geldt de wachttijd?

De wachttijd geldt bij de volgende behandelingen en verzekeringen:

Orthodontie tot 18 jaar

  • IZA Extra Zorg 2
  • IZA Extra Zorg 3

Kronen, bruggen, implantaten en gedeeltelijke protheses

  • IZA Classic Comfort
  • IZA Extra Tand 3

De wachttijd geldt alleen bij behandelingen die horen bij kronen en bruggen (R-codes), implantaten (J-codes), gedeeltelijke protheses (P-codes) en orthodontie (F-codes).

U kunt tijdens het 1e jaar gewoon gebruik maken van alle andere vergoedingen uit uw aanvullende (tandarts)verzekering.

Gelijk oversteken

Gelijk oversteken betekent dat u geen of minder wachttijd heeft. U had dan een pakket met dezelfde, of een hogere vergoeding bij uw vorige zorgverzekeraar.

Hieronder ziet u met welke pakketten u gelijk kunt oversteken naar ons. Dit zijn vaak voorkomende pakketten bij zorgverzekeraars: CZ, Menzis en Zilveren Kruis. Klik op de naam van de zorgverzekeraar voor meer informatie.

Bent u op dit moment bij een andere zorgverzekeraar verzekerd? Ook dan kunt u gebruik maken van de Gelijk oversteken regeling. Lees hieronder meer over hoe het werkt.

Handig om te weten over wachttijd en Gelijk oversteken

  • Had u dezelfde soort verzekering bij uw vorige zorgverzekeraar? En stapt u over naar IZA? Met onze Gelijk oversteken regeling heeft u misschien minder of geen wachttijd. De regeling geldt voor iedere persoon apart op de polis. Ook voor kinderen onder de 18 jaar. En Gelijk oversteken kan dus betekenen dat wij de kosten al eerder vergoeden!

    Nadat u uw polisblad heeft ontvangen kunt u in Mijn IZA zien of er voor u geen of minder wachttijd geldt.

    Let op: U kunt alleen de wachttijd zien van de persoon die is ingelogd. U ziet dan of u wachttijd heeft voor uw pakket in 2023. Verandert u uw aanvullende verzekering bij ons? Kijk dan opnieuw in Mijn IZA of u wachttijd heeft.

  • Dit controleren wij automatisch bij uw huidige zorgverzekeraar. Heeft u dezelfde soort verzekering? Dan heeft u minder of geen wachttijd. U hoeft hier zelf niets voor te doen. Handig! Heeft u geen zelfde soort verzekering? Dan heeft u een wachttijd van 12 maanden.
  • Wij kijken naar het bedrag dat uw vorige zorgverzekeraar vergoedde. Dit bekijken wij voor tandbehandelingen en orthodontie. Vergoedde uw vorige zorgverzekeraar een vergelijkbaar bedrag of hoger? Dan zien wij dat als dezelfde soort verzekering. 
  • Heeft u al een aanvullende (tandarts)verzekering bij ons? En wilt u overstappen naar een meer uitgebreide aanvullende (tandarts)verzekering met hogere vergoedingen? Dan geldt hiervoor ook een wachttijd. De wachttijd geldt dan voor het hele budget.

    Heeft u bij IZA al dezelfde soort verzekering? Of stapt u over naar een verzekering bij ons met een minder uitgebreide vergoeding? Dan geldt er geen wachttijd.

  • Wilt u iemand toevoegen aan uw polis op een pakket waarvoor wachttijd geldt? Dan geldt er een wachttijd voor de persoon die u bijschrijft. Ook als dit bijvoorbeeld uw kind is en u zelf geen wachttijd (meer) heeft.

    Wilt u iemand toevoegen en had deze persoon een zelfde soort verzekering bij de vorige zorgverzekeraar? Dan geldt mogelijk de Gelijk oversteken regeling en is er geen of minder wachttijd.

  • Alle zorg uit uw aanvullende (tandarts)verzekering die niet onder wachttijd valt krijgt u vergoed zoals u gewend bent.