Wachttijd betekent dat u in het 1e jaar gewoon uw premie betaalt. U krijgt dan nog geen vergoeding voor sommige behandelingen. Vanaf het 2e jaar heeft u wel recht op een vergoeding. Dit is nodig omdat wachttijd ons helpt om de zorg voor iedereen betaalbaar te houden.
Als er iets gebeurt wilt u verzekerd zijn van goede zorg. Dat begrijpen wij. We zien steeds vaker dat verzekerden pas een aanvullende (tandarts)verzekering nemen als ze zeker weten dat de zorg ook gebruikt wordt. De kosten van sommige tandartsbehandelingen zijn erg hoog. Vergoeden we veel meer tandartskosten dan we premie ontvangen? Dan moet de premie stijgen. Dat willen we natuurlijk liever voorkomen. We hopen zo dat iedereen kan blijven kiezen voor een aanvullende (tandarts)verzekering.
De wachttijd geldt bij de volgende behandelingen en verzekeringen:
De wachttijd geldt alleen bij behandelingen die horen bij kronen en bruggen (R-codes), implantaten (J-codes), gedeeltelijke protheses (P-codes) en orthodontie (F-codes).
U kunt tijdens het 1e jaar gewoon gebruik maken van alle andere vergoedingen uit uw aanvullende (tandarts)verzekering.
Gelijk oversteken betekent dat u geen of minder wachttijd heeft. U had dan een pakket met dezelfde, of een hogere vergoeding in uw vorige verzekering. Dat kan dus betekenen dat wij de kosten al eerder vergoeden!
Gelijk oversteken geldt voor iedere persoon apart op de polis. Ook voor kinderen onder de 18 jaar.
Had u dezelfde soort verzekering bij uw vorige zorgverzekeraar? En stapt u over naar IZA? Met onze Gelijk oversteken regeling heeft u misschien minder of geen wachttijd. De regeling geldt voor iedere persoon apart op de polis. Ook voor kinderen onder de 18 jaar. En Gelijk oversteken kan dus betekenen dat wij de kosten al eerder vergoeden!
Nadat u uw polisblad heeft ontvangen kunt u in Mijn IZA zien of er voor u geen of minder wachttijd geldt.
Let op: U kunt alleen de wachttijd zien van de persoon die is ingelogd. U ziet dan of u wachttijd heeft voor uw pakket in 2025. Verandert u uw aanvullende verzekering bij ons? Kijk dan opnieuw in Mijn IZA of u wachttijd heeft.
Wij kijken naar het bedrag dat uw vorige zorgverzekeraar vergoedde. Dit bekijken wij voor tandbehandelingen en orthodontie. Vergoedde uw vorige zorgverzekeraar een vergelijkbaar bedrag of hoger? Dan zien wij dat als dezelfde soort verzekering.
Goed om te weten: Alle vergoedingen vanaf 2000 euro zien wij als een gelijke vergoeding. Had u bijvoorbeeld een vergoeding van 2000 euro in uw oude pakket? En stapt u over naar een vergoeding van 2500 euro of hoger? Dan heeft u bij ons geen wachttijd!
Kiest u voor een meer uitgebreide aanvullende (tandarts)verzekering? Dan hebben we goed nieuws! U heeft dan alleen nog een wachttijd voor het deel dat hoger is dan de oude vergoeding. U kunt de vergoeding die u gewend bent dus meteen gebruiken! Hieronder leest u waarmee u rekening kunt houden*:
Voorbeeld: U had afgelopen jaar Extra Zorg 2. Hierin vergoeden we eenmalig € 1.500 voor orthodontie bij kinderen tot 18 jaar. U wilt overstappen naar Extra Zorg 3. Hierin vergoeden we nog eens € 500 voor de beugel van uw kind. De wachttijd bij orthodontie geldt dan alleen voor die extra € 500. En heeft u afgelopen jaar nog maar € 750 van de vergoeding voor een beugel gebruikt? Dan mag u de andere € 750 tijdens de wachttijd bij Extra Zorg 3 in het nieuwe jaar gewoon gebruiken.
*Als de verzekering vanaf 2024 is afgesloten
Wilt u iemand toevoegen aan uw polis op een pakket waarvoor wachttijd geldt? Dan geldt er een wachttijd voor de persoon die u bijschrijft. Ook als dit bijvoorbeeld uw kind is en u zelf geen wachttijd (meer) heeft.
Wilt u iemand toevoegen en had deze persoon een zelfde soort verzekering bij de vorige zorgverzekeraar? Dan geldt mogelijk de Gelijk oversteken regeling en is er geen of minder wachttijd.
Alle zorg uit uw aanvullende (tandarts)verzekering die niet onder wachttijd valt krijgt u vergoed zoals u gewend bent.