Vragen over betalen premie

Hoe zit het met betalen van uw premie? En nadat u bent overgestapt naar een andere verzekeraar? Of na het aanpassen van uw polis? Vindt hieronder de antwoorden. 

Veelgestelde vragen

  • U kunt uw premie bij IZA per maand of per jaar betalen. Dat kan met automatische incasso. De betaling gaat dan vanzelf. De meeste mensen kiezen hiervoor.

    U kunt ook kiezen voor betaling via iDeal. U ontvangt dan een betaallink van ons via de mail.

    Ook kunt u een betaalverzoek ontvangen via de post. Let op! Voor post op papier betaalt u € 1,25 per maand extra.

    Meer over betalen

  • U kunt betalen met automatische incasso instellen via de IZA app of in Mijn IZA. Er is een video waarin u stap voor stap ziet hoe u dit doet.

    Hebt u automatische incasso ingesteld, maar ontvangt u toch nog een factuur met de premie? Dit komt dan omdat deze factuur al was gemaakt voordat uw wijziging van betalen is verwerkt. Betaal daarom nog één keer op de 'oude' manier. De keer daarna betaalt u vanzelf met automatisch incasso.

    Meer over automatische incasso

  • U kunt automatische incasso van uw premie stopzetten via de IZA app of in Mijn IZA. U kunt dan kiezen voor een betaalverzoek via iDEAL of een betaalverzoek via de post. Let op: Voor post op papier betaalt u € 1,25 per maand extra.

    Lees meer over betalen via betaalverzoek

  • Dat ligt eraan wanneer wij uw overstap precies hebben verwerkt. U krijgt van ons een bericht als de polis definitief is beëindigd. De te veel betaalde premie staat daarna binnen 10 werkdagen op uw rekening.
  • Zorgverleners mogen tot een jaar na afloop van uw behandeling een nota bij ons indienen. Het kan dus zijn dat we hiervoor nog kosten bij u in rekening brengen. Bijvoorbeeld voor uw eigen risico.
  • U betaalt uw premie altijd vooraf. Dus op 27 december schrijven we de premie af voor januari. Heb u uw zorgverzekering na 20 december aangepast? Dan kunnen wij uw wijziging helaas niet meer verwerken voor de betaling van eind december. Maar geen zorgen: in januari verrekenen we wat u te veel of te weinig hebt betaald. 
  • U betaalt uw premie altijd vooraf. Elke maand schrijven wij rond de 27ste de premie af van de maand erop. Dus rond 27 december schrijven wij de premie van januari af. Uw aanmelding bij ons was ná deze datum. Wij hebben de premie van januari daarom pas op 16 januari afgeschreven. Dit is een soort inhaalafschrijving. Daarna hebben wij op 27 januari de premie van februari afgeschreven.
  • Hebt u uw zorgverzekering tussen 6 januari en 18 januari afgesloten? Dan schrijven wij rond 27 januari de premie voor januari én februari af. Houd er dus rekening mee dat wij een hoger bedrag afschrijven. Als dat te veel is in één keer, kunt u alvast het betalingskenmerk opvragen en zelf uw premie voor januari aan ons overmaken. Ook kunt u de afschrijving storneren en daarna een betalingsregeling met ons afspreken.

    Hierna schrijven wij de premie elke maand rond de 27e af. U betaalt dan de premie voor de daarop volgende maand.
  • Rond 27 december schrijven we de jaarpremie van de zorgverzekering af. U ontvangt dan 1% korting op uw premie.

    Belangrijk: hebt u een kind dat in dat jaar 18 jaar wordt? We schrijven dan ook de premie voor het kind af. 

    Meer over betalen van uw premie