Vragen en antwoorden over post van IZA

U vindt hier vragen en antwoorden over post van IZA. Over betalen voor post op papier. Over blijven ontvangen van post op papier. En over kiezen voor post per e-mail.

Vragen over betalen voor post op papier

  • Bij betalen voor post op papier gaat het om zorgkostenfacturen, premiefacturen en overige post op papier. Voor uw polis op papier en de Europese gezondheidskaart (EHIC) betaalt u niets. Deze zijn altijd gratis, ook als u deze nog thuis in de brievenbus ontvangt.
  • U betaalt een vast bedrag per maand, namelijk € 1,25. Deze kosten zijn alleen voor de hoofdverzekerde.

    Heeft u 1 of meerdere meeverzekerden op uw polis, dan berekenen we alleen voor u als hoofdverzekerde € 1,25 per maand. Dit is een vast bedrag. U betaalt dus ook € 1,25 als u een maand geen post ontvangt. Voor medeverzekerden betaalt u dus niets.

    Dit is gedaan vanuit de gedachte van solidariteit: iedereen die voorkeur heeft voor papieren post, betaalt evenveel.
  • U betaalt voor papieren post als u kiest voor contactvoorkeur 'per post'. Dat geldt voor iedereen. Wij gaan uit van solidariteit. U betaalt dus ook voor papieren post als u in een maand of vaker geen post ontvangt.

    Als u kiest voor 'post per e-mail', dan betaalt u niets. U kunt uw keuze aangeven in de IZA app of in Mijn IZA.
  • U betaalt de kosten voor papieren post per maand. De kosten worden via de door u gekozen betaalwijze - samen met uw premie - betaald.

    Betaalt u uw premie per jaar, halfjaar of kwartaal? Dan worden de kosten daarin meegenomen. Meer informatie vindt u hieronder.
  • Post wordt steeds meer digitaal verstuurd. Dat geldt ook voor de berichten van IZA.

    Het versturen van papieren post wordt helaas steeds duurder. Denk aan kosten voor papier en postzegels. Dat geld besteden wij liever aan de zorg. 

    Daarnaast willen we het gebruik van papier zoveel mogelijk verminderen. Want alle papieren post bij elkaar zorgt voor een grote berg papier. Post per e-mail is duurzamer.
  • U betaalt voor papieren post vanaf 1 juli 2023. De eerste kosten betaalt u rond 23 juni 2023, tegelijk met uw premie.

    Het betalen voor papieren post staat al een tijd in onze verzekeringsvoorwaarden (artikel 3.3.2). Het betalen gaat nu 'pas' gebeuren.

    • Betaalt u uw premie elk jaar in één keer? U betaalt dan 1 keer € 15 (12 x € 1,25). 
    • Betaal u uw premie elk halfjaar? Dan betaalt u 2 keer € 7,50 (6 x € 1,25).
    • Betaalt u uw premie per kwartaal, dus elke 3 maanden? Dan betaalt u 4 keer € 3,75 (3 x € 1,25).

Vragen over blijven ontvangen van post op papier

  • Nee, u hoeft dan niets te doen. U blijft uw post dan op papier ontvangen. Vanaf 1 juli 2023 betaalt u hier dus voor. De kosten voor papieren post worden genoemd in onze verzekeringsvoorwaarden (artikel 3.3.2).

    U kunt altijd later kiezen om toch over te stappen naar digitale post. 

Vragen over kiezen voor post per e-mail

  • We hebben intussen veel verbeteringen doorgevoerd in post per e-mail. Bijvoorbeeld veiliger inloggen, post die digitaal beter leesbaar is. En het makkelijk printen van uw documenten. Gebruik van de IZA app en Mijn IZA is daardoor makkelijk en prettig.
  • Dat kan via de IZA app of via Mijn IZA.

    Komt u er toch niet uit? Dan kunnen wij dit ook direct voor u regelen.

    Voorwaarde is dan wel dat u zelf kunt inloggen in de IZA app of Mijn IZA. En dat u een geldig e-mailadres opgeeft in de app of in Mijn IZA. Anders kunt u post per e-mail niet gebruiken.

  • Ja, dat kan! U kunt dit ook regelen voor een ander. U heeft dan een machtiging nodig van die verzekerde.