Pgb en de avondklok

Sinds 23 januari geldt er in Nederland een avondklok. Die gaat om 21.00 uur 's avonds in en duurt tot 04.30 uur. Als pgb-houder vraagt u zich misschien af wat dat betekent en of u een werkgeversverklaring moet invullen. Hierna vindt u het antwoord op de veelgestelde vragen. 
  • Het advies van het ministerie is: probeer de zorg voor 21.00 uur te plannen. Dus buiten de buiten de avondkloktijden om. Kan dit niet? Dan is er een uitzondering gemaakt voor zorgverleners van budgethouders. In dat geval mag uw zorgverlener dus tijdens de avondklokuren naar buiten om zorg te komen verlenen.

  • Als uw zorgverlener tijdens de avondklok voor het werk buiten moet zijn, dan heeft hij het formulier 'Eigen verklaring avondklok' en een ‘Werkgeversverklaring avondklok’ nodig. De werkgever geeft deze verklaring aan werknemers. Als budgethouder of (wettelijk) vertegenwoordiger vult u deze verklaring voor de zorgverlener in. De verklaring maakt duidelijk dat de zorgverlener tijdens de avondklok buiten moet zijn.
  • U moet elke zorgverlener een ‘Werkgeversverklaring avondklok’ geven. 
  • De 'Eigen verklaring avondklok' is altijd nodig. Daarnaast moet uw zorgverlener voor iedere budgethouder een ‘Werkgeversverklaring avondklok’ meenemen.
  • Als uw zorgverlener voor een instelling werkt, is de instelling de werkgever en moet de instelling de ‘Werkgeversverklaring avondklok’ invullen. Adviseer de zorgverlener contact op te nemen met de instelling. Een ouder- of wooninitiatief is ook een instelling.
  • U vindt de verklaring op rijksoverheid.nl/avondklok. Of direct op deze webpagina.

  • Hieronder vindt u de hulp die u zoekt. 

    - Vraag 1: Verklaring werkgever

    De budgethouder of vertegenwoordiger vult de werkgeversverklaring in. Dat betekent dat u hier invult:

    • Voorletter(s) en achternaam: vul de voorletters en naam in van de budgethouder of (wettelijk) vertegenwoordiger.
    • Functie:vul hier ‘pgb-budgethouder’ of  ‘vertegenwoordiger pgb-budgethouder’ in.
    • Bedrijfsnaam: vul hier de naam van de budgethouder in.
    • Adres, plaats en telefoonnummer: vul hier de gegevens van de budgethouder in.

    - Vraag 2: Informatie werknemer

    Vul hier de gegevens van de zorgverlener in voor wie u deze werkgeversverklaring invult.

    - Vraag 3:  Naar waarheid ingevuld

    Vergeet niet een vinkje te zetten!

    - Vraag 4: Ondertekening werkgever

    De budgethouder of (wettelijk) vertegenwoordiger ondertekent het formulier. De handtekening is alleen nodig als u dit formulier uitprint en tot ondertekenen in staat bent. U kunt    de pdf ook digitaal invullen.

  • De handtekening is alleen nodig als u het formulier uitprint en tot ondertekenen in staat bent. U kunt de pdf ook digitaal invullen.
  • U kunt de pdf ook digitaal invullen. U hoeft dan niet te printen.
  • Meer informatie vindt u op rijksoverheid.nl/avondklok.