De voorbereiding

  • De adviseur van het zorgkantoor kijkt samen met meneer en mevrouw Adriaanse naar hun wensen en welke zorgverlener daarbij past. Het echtpaar kiest voor een verpleeghuis in de buurt zodat meneer Adriaanse vaak zijn vrouw kan bezoeken.
  • Het verpleeghuis wordt op de hoogte gebracht van de indicatie en zij bespreken met het echtpaar het zorgplan. Hierin staat welke zorg mevrouw Adriaanse nodig heeft en wat haar wensen zijn.
  • Het duurt een aantal maanden voordat de gewenste kamer vrijkomt. Tussentijds wordt er door het verpleeghuis en het zorgkantoor zorg thuis geregeld om meneer Adriaanse te ontlasten.

Acute zorg

  • Het kan zijn dat de situatie erger wordt of dat het toch langer duurt voordat de gewenste kamer vrijkomt. Het zorgkantoor gaat dan op zoek naar een snelle, passende oplossing. Dat kan door extra inzet thuis of een tijdelijke opname bij een ander verpleeghuis.

Nazorg

  • Stel dat het verpleeghuis niet de zorg levert die is afgesproken in het zorgplan? Dan kan het echtpaar Adriaanse contact opnemen met het zorgkantoor. Het zorgkantoor zoekt samen met de instelling naar een oplossing.
  • Het is allemaal nieuw voor meneer en mevrouw Adriaanse dus er zijn nog veel vragen. Zij kunnen de afdeling klantadvies van het zorgkantoor om hulp vragen om hun weg te vinden.
  • Nota’s gaan rechtstreeks naar het zorgkantoor.