Ikazia Ziekenhuis: omleiding per 1 juli 2019

IZA maakt – net als andere zorgverzekeraars – afspraken over de hoeveelheid zorg die ziekenhuizen in een jaar vergoed krijgen. Ook met het Ikazia Ziekenhuis zijn afspraken gemaakt over de hoeveelheid zorg die zij in 2019 vergoed krijgen. Maar naar verwachting gaat het Ikazia Ziekenhuis meer zorg verlenen dan is afgesproken. Daarom verwijzen we nieuwe patiënten vanaf 1 juli 2019 zoveel mogelijk naar een ander ziekenhuis in de regio. U hoeft zich geen zorgen te maken: u kunt altijd terecht in een ziekenhuis. We proberen u hierin zo goed mogelijk te begeleiden. Hieronder vindt u daarom het antwoord op veel gestelde vragen.

Veel gestelde vragen

  • Waarom kan ik niet bij het Ikazia terecht?

    Voor 2019 hebben het Ikazia Ziekenhuis en zorgverzekeraar IZA een beperking afgesproken voor de hoeveelheid zorg die het Ikazia Ziekenhuis dit jaar levert aan IZA-verzekerden. Het Ikazia Ziekenhuis gaat naar verwachting meer zorg verlenen dan is afgesproken. Daarom bekijken het Ikazia Ziekenhuis en IZA in onderling overleg of en hoe patiënten gedeeltelijk verwezen kunnen worden naar zorgaanbieders in de regio. Dit is van toepassing op nieuwe verwijzingen voor patiënten met een naturaverzekering (IZA Ruime Keuze). Voor alle verzekerden van IZA is in de regio Rotterdam voldoende ziekenhuiszorg beschikbaar bij andere ziekenhuizen en klinieken in de omgeving.

  • Wat houdt zorgadvies of zorgbemiddeling in?
    Zorgbemiddeling houdt in dat de afdeling Zorgadvies van IZA u helpt bij het vinden van een andere, passende instelling (ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum). U kunt ze van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur bellen op 088 131 16 14.
  • Naar welk ziekenhuis kan ik wel?
    U kunt naar een ander ziekenhuis in (de regio) Rotterdam. Denk aan het Albert Schweitzer ziekenhuis, het Oogziekenhuis en het Maasstad Ziekenhuis. Maar een van de andere ziekenhuizen zou ook kunnen. Onze zorgadviseurs (088 131 16 14) zoeken samen met u een alternatief en houden zoveel mogelijk rekening met uw persoonlijke omstandigheden en voorkeuren.
  • Tot wanneer geldt de omleiding?
    De omleiding geldt dit jaar. Dus tot en met december 2019.
  • Wanneer kan ik wel naar het Ikazia?
    • Als u met spoed behandeld moet worden
    • Als u al met een behandeling bent begonnen
    • Als u zwanger bent
    • Als u een oncologische zorgvraag heeft (zorg bij kanker)
    • Als uw kind (jonger dan 18 jaar) zorg nodig heeft
    • Als u een restitutieverzekering heeft (IZA Eigen Keuze)
  • Ik ben al in behandeling. Moet ik dan ook naar een ander ziekenhuis?
    Nee, dit geldt alleen voor nieuwe patiënten. U bent een nieuwe patiënt als u met een nieuwe klacht komt waarvoor u niet in de jaren 2018 en 2019 in het Ikazia bent onderzocht en/of behandeld. Bent u al onder behandeling in het Ikazia? Dan kunt u uw behandeling in het Ikazia voortzetten.
  • Hoe zit het met de kosten van vervoer en parkeren?
    Mogelijk krijgt u een budget voor vervoer en parkeren. Zo ja, dan berekenen we dit bedrag en maken het naar u over. U hoeft geen declaratieformulieren meer in te vullen. U kunt dit budget regelen via onze zorgadviseurs op 088 131 16 14. Zij denken met u mee en kijken welk vervoermiddel het beste aansluit: openbaar vervoer of taxi.
  • Is er altijd plaats in een ander ziekenhuis?
    Ja. Als u zich voor zorgbemiddeling meldt bij de afdeling Zorgadvies van IZA (088 131 16 14), informeert de zorgadviseur u over de wachttijd bij andere ziekenhuizen in de regio. De zorgadviseur houdt zoveel mogelijk rekening met uw persoonlijke omstandigheden en voorkeuren.
  • Waar kan ik terecht met vragen?
    U kunt bellen met de zorgadviseurs van IZA via telefoonnummer 088 131 16 14, op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur.
X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord