
Goed voorbereid op vakantie met onze handige reistips
Bent u al klaar voor de vakantie? Wordt het een vakantie in eigen land, een stedentrip, of lekker naar de zon? 1 ding is zeker: als u van uw vakantie geniet, wilt u zich geen zorgen maken over uw gezondheid. Daarom heeft IZA 5 handige tips en belangrijke telefoonnummers op een rijtje gezet. Zo gaat u goed voorbereid op reis. IZA wenst u alvast een fijne vakantie!
5 handige reistips
1. Download de IZA Zorg app
Met de IZA Zorg app heeft u altijd uw zorgpas op zak. Dat is handig als u in Nederland op vakantie gaat. Ook heeft u dan alle belangrijke telefoonnummers bij de hand zoals het nummer van de IZA Alarmcentrale. Download de app meteen. Gaat u binnen Europa op vakantie en heeft u zorg nodig die niet kan wachten tot u weer thuis bent? Dan is het slim om een plastic pas met daarop de EHIC (Europese zorgpas) mee te nemen. Deze vraagt u makkelijk zelf aan via de IZA Zorg app of Mijn IZA.
2. Haal op tijd uw vaccinaties
Controleer ruim van tevoren of u vaccinaties nodig heeft voor uw vakantiebestemming. Dit leest u bijvoorbeeld op de website van Thuisvaccinatie. U krijgt uw reisvaccinaties volledig vergoed bij Thuisvaccinatie en Reisprik als u een aanvullende verzekering bij ons heeft. Lees meer over de vergoeding voor reisvaccinaties.
3. Check of u een medische verklaring nodig heeft
Gebruikt u medicijnen? Dan heeft u in sommige landen een medische verklaring nodig. Bijvoorbeeld voor slaappillen of ADHD-medicatie. Uw apotheker kan u meer vertellen.
4. Zorg nodig? Bekijk vooraf uw vergoedingen
Nooit leuk: naar het ziekenhuis moeten tijdens uw vakantie. Bekijk van tevoren de voorwaarden en vergoedingen voor zorg in het buitenland. Zo voorkomt u financiële verrassingen achteraf.
5. Regel uw reisverzekering
Met een reisverzekering bent u goed verzekerd voor hoge medische kosten in het buitenland, maar ook voor verloren of gestolen bagage, autopech en meer.
Heeft u tijdens uw vakantie zorg nodig? Bel dan eerst de IZA Alarmcentrale via +31 40 297 55 60 (altijd bereikbaar). Een ervaren hulpverlener helpt u verder. Zo weet u direct:
- wat u moet doen
- waar u terechtkunt
- wat u vergoed krijgt
Als het nodig is, neemt de IZA Alarmcentrale voor u rechtstreeks contact op met een dokter, ziekenhuis of andere instantie.
Geen spoed? Declareer achteraf
Hebt u zorg nodig in het buitenland, maar heeft het geen spoed? Dan kunt u de kosten het beste ter plekke betalen en de buitenlandse nota achteraf bij ons declareren. Bijvoorbeeld bij een bezoek aan een buitenlandse huisarts of apotheek.