Cookie melding
X

Op iza.nl maken wij gebruik van cookies en technieken die hierop lijken

Wij gebruiken functionele cookies en analytische cookies. Deze kleine tekstbestanden maken onze website veilig en betrouwbaar, zorgen ervoor dat onze website goed werkt en stellen ons in staat inzichten te krijgen in onze bezoekers. Daarnaast maken wij gebruik van cookies om uw bezoek aan onze website en onze communicatie met u makkelijker en persoonlijker te maken en om onze dienstverlening te verbeteren. Hiermee kunnen wij, en derde partijen, uw internetgedrag op iza.nl volgen en verzamelen. Zo kunnen we u op onze website en op die van derden de informatie geven die het beste bij u past.

Meer weten? Lees onze cookieverklaring.

Door op ‘accepteren’ te klikken gaat u hiermee akkoord. We gaan uiteraard voorzichtig om met de gegevens die we verzamelen. Als u kiest voor ‘weigeren’ plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies.

Accepteren
Weigeren

De gevolgen van corona op ziekenhuiszorg

De coronabesmettingen in Nederland nemen toe. Zo ook het aantal coronapatiënten in ziekenhuizen. Dat betekent dat ziekenhuizen de andere (niet-corona) zorg soms niet meteen kunnen oppakken. Misschien is ook uw behandeling uitgesteld. Dat kan heel vervelend zijn. We willen u graag helpen. Bijvoorbeeld bij het vinden van een ziekenhuis waar u eerder aan de beurt bent. Hieronder vindt u veelgestelde vragen, plus de antwoorden.

  • Ik sta voor een niet-dringende zorgvraag op een wachtlijst. Kan ik ergens anders eerder terecht?

    Voor een aantal te plannen behandelingen kunt u misschien ergens anders eerder terecht. U moet er wel rekening mee houden dat u dan een nieuwe verwijzing van de huisarts nodig heeft.
    Wilt u weten of u ergens anders eerder terecht kunt? Dan kunt u bellen met onze zorgadviseurs. Ze doen  hun uiterste best om u te helpen. Onze zorgadviseurs zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur. Telefoonnummer: 088 131 1611.
  • Mijn afspraak of operatie is uitgesteld

    Is uw behandeling in het ziekenhuis onderbroken of uw behandeling of operatie uitgesteld? Dan neemt het ziekenhuis contact met u op als uw behandeling verder gaat,of uw operatie alsnog gepland is. Het ziekenhuis maakt hierin een goede en zorgvuldige afweging.
  • Ik heb dringend zorg nodig. Kan ik wel naar het ziekenhuis of de huisarts?

    Ja, u kunt terecht bij de huisarts, huisartsenpost of SEH (Spoedeisende Hulp). Wacht niet als u spoedeisende hulp nodig heeft. Ziekenhuizen hebben naast de zorg voor coronapatiënten steeds meer ruimte voor andere patiënten. De kans dat u in het ziekenhuis besmet raakt is klein. De ziekenhuizen zorgen daarvoor met allerlei maatregelen. Neemt u eerst telefonisch contact op met de huisarts of huisartsenpost. Alleen als het levensbedreigend is, kunt u rechtstreeks naar de SEH. Lukt dat niet? Bel dan 112. 

    Bekijk ook de veelgestelde vragen van onze verzekerden en onze antwoorden.

  • Ik heb gezondheidsklachten, maar weet niet of ze dringend zijn.

    Overleg met uw huisarts. Hij kan dit goed beoordelen en zorgt ervoor dat u de zorg krijgt die nodig is.
Hulp & advies bij vragen

Door corona hebben ziekenhuizen het heel druk. Misschien staat u daarom langer op een wachtlijst. Wij kunnen meedenken over een oplossing. We helpen u graag!

Wat kunt u zelf doen?

  • Bij bepaalde klachten, zoals knie- en heupklachten, kunt u contact opnemen met een fysiotherapeut om te informeren naar de (online) behandelmogelijkheden om fit te blijven in de aanloop naar of bij uitstel van uw operatie.
  • U kunt met een diëtist in gesprek gaan om uw voedingspatroon door te nemen. Met goede voeding wordt de kans op complicaties kleiner en herstelt u vaak sneller na een ingreep.
  • Bent u chronisch ziek? Dan kunt u deelnemen aan gecontracteerde zorgprogramma’s voor onder andere diabetes mellitus type 2, COPD, hart- en vaatziekten en astma (als u 16 jaar of ouder bent). Begeleiding bij het stoppen met roken is vaak onderdeel van het programma. Bent u benieuwd naar uw persoonlijke vergoeding? Deze vindt u hier.