Cookie melding
X
Als u op “Akkoord” klikt, dan gebruiken wij cookies en soortgelijke technieken om inzicht te krijgen in uw surfgedrag op onze website en interactie met onze kanalen. Op basis hiervan kunnen wij u een persoonlijke ervaring bieden en de gebruikservaring verbeteren. Hier vindt u meer info over onze cookies, doeleinden, het delen van gegevens met derde partijen en bewaartermijnen.
Akkoord
Weigeren

Coronavirus - Vragen van onze verzekerden

Het coronavirus heeft Nederland behoorlijk op zijn kop gezet. We kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft. Bijvoorbeeld over vergoedingen. Wij hebben de vragen van onze verzekerden op een rij gezet.

Bekijk ook de services voor onze verzekerden tijdens de coronacrisis.

Direct naar:

Mondkapjesplicht

De corona regels veranderen snel. Voor de regels die nu gelden kunt u het beste op de site van de Rijksoverheid kijken.
  • Waar ben ik wel verplicht een mondkapje te dragen?

    Om te weten waar u een mondkapje moet dragen, kunt u het best op de site van het de Rijksoverheid kijken. Hier vindt u de laatste regels over mondkapjes.
  • Vergoedt IZA mondkapjes?

    Wij vergoeden mondkapjes niet. Mogelijk kunt u een vergoeding krijgen via uw werkgever. Of zorgt uw werkgever voor mondkapjes of maskers.

Vergoedingen, machtigingen & eigen risico

We kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft over corona. Wat moet u betalen? Wat wordt vergoed? En kunt u hulp krijgen met het betalen van uw eigen risico? We leggen het hier uit. 

  • Vergoeden jullie speciale consulten bij prikangst?

    Wij vergoeden geen speciale consulten bij prikangst. Informeer bij uw GGD. Deze heeft vaak speciale prikangst-uren voor de coronaprik.

    Een aantal tips van de GGD:

    • Neem iemand mee die u vertrouwt.
    • Neem oortjes of een koptelefoon met uw muziek mee.
    • Eet en drink vooraf genoeg, dan voelt u zich beter.
  • Moet ik betalen voor een coronatest? En betaal ik eigen risico? 

    • Een test bij de GGD kost u niets. Ook geen eigen risico.
    • Vraagt de huisarts de test voor u aan? Dan kost u dat niets. U betaalt ook geen eigen risico. Krijgt u toch een zorgkostenfactuur van ons? Neem dan contact met ons op.
    • Wordt u getest via uw werkgever? Dan kost u dat niets. Ook geen eigen risico. Uw werkgever is verantwoordelijk voor het betalen van de test. Dat is zo geregeld in de Arbo-wet.
    • Wordt u getest in een instelling voor langdurige zorg? Dan kost u dat niets. U betaalt ook geen eigen risico. 
    • Wordt u getest in het ziekenhuis of bij een bezoek aan de poli? Dan hoort dit bij uw ziekenhuiszorg. Dit vergoeden wij. Maar u betaalt wel eigen risico.

    Meer weten? Lees alles over huisartsenzorg en laboratoria.

  • Ik heb corona gehad. Wat vergoeden jullie aan paramedische zorg, zoals fysiotherapie?

    Bij het herstel na corona lijkt ook paramedische zorg een belangrijke rol te spelen. Om te onderzoeken of dat zo is, zit zorg deze tijdelijk in de basisverzekering. Als u meewerkt aan onderzoek, vergoedt de basisverzekering:
    • Fysio- of oefentherapie: maximaal 50 behandelingen
    • Ergotherapie: maximaal 10 uur
    • Diëtetiek: maximaal 7 uur
    • Logopedie: geen maximum voor logopedie na corona

    Houd er rekening mee dat u wel eigen risico betaalt.

    U heeft hiervoor een verwijzing nodig. 

    Vergoeding voor 6 maanden
    De vergoeding is voor de eerste 6 maanden. Heeft u daarna nog klachten? Dan kunt u nog 6 maanden zorg krijgen. U heeft dan wel een verwijzing van een medisch specialist nodig.

     

    Wilt u uitgebreidere informatie over de voorwaarden en vergoedingen? Kijk dan op onze pagina over herstel na Corona.

  • Wat als ik minder inkomsten heb en mijn premie niet kan betalen?

    Heeft u minder inkomen door het coronavirus? Dan kunt u bij ons de premie en/of zorgkosten in termijnen betalen. Kijk voor meer informatie en de voorwaarden op onze pagina over betalingsregelingen. Wilt u direct een betalingsregeling afsluiten? Ga dan naar Mijn IZA.

    Tip: wilt u uw premie in termijnen betalen? Wacht dan tot de betaaldatum voorbij is. Daarna kunt u een betalingsregeling afsluiten over het openstaande bedrag. 
  • Waarom betaal ik twee keer eigen risico?

    Ziekenhuizen rekenen nooit losse behandelingen af. Ze verzamelen meerdere behandelingen in een pakketje. Zo'n pakketje heet een behandel diagnose combinatie (DBC). 

    Door corona kan het zijn dat uw behandeling op een later moment plaatsvindt. En dat er een nieuwe DBC start. U betaalt dan mogelijk nog een keer eigen risico voor de nieuwe DBC. 

    Meer weten? Bekijk deze pagina over eigen risico
Onze klantadviseur Cynthia.

Hulp & advies bij vragen

Door corona hebben ziekenhuizen het heel druk. Misschien staat u daarom langer op een wachtlijst. Wij kunnen meedenken over een oplossing. We helpen u graag!

Ziekenhuis & behandeling

Moet u naar het ziekenhuis voor een behandeling. Of naar een andere zorgverlener. En vraag u zich af hoe dat gaat tijdens corona? We proberen uw vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

  • Ik sta door corona langer op een wachtlijst. Kunnen jullie helpen?

    Door corona is het erg druk in ziekenhuizen. Vervelend, als u wacht op een behandeling. We staan graag voor u klaar als u zorgadvies nodig heeft. Maar met de grote drukte is het helaas lastiger om u naar een ander ziekenhuis door te sturen waar u eerder geholpen wordt. De situatie verandert elke dag. Onze tip: check de website van uw ziekenhuis en die van ons regelmatig. 

    Bekijk onze mogelijkheden voor wachtlijstbemiddeling.

  • Hoe weet ik of mijn afspraak of behandeling in het ziekenhuis doorgaat?

    Dat verschilt per ziekenhuis. Het beste kunt u naar de website van uw ziekenhuis gaan. 
Een vrouw bekijkt papieren en checkt haar mobiele telefoon.

Hulp met betalen

Heeft u door corona zorgen over uw geldzaken? Vraagt u zich af of u uw zorgverzekering straks nog kunt betalen? We staan klaar om u te helpen. Bijvoorbeeld doordat u kunt betalen in delen. 

Buitenland

Gaat u naar of bent u in het buitenland? En vraagt u zich af hoe het met uw zorgverzekering zit? Bekijk hier de vragen en antwoorden over uw zorgverzekering in het buitenland. 

  • Krijg ik mijn kosten vergoed als ik ziek word in het buitenland?

    Ziektekosten in het buitenland vergoeden wij.

    Wij vergoeden ook een coronatest

    Wij vergoeden een coronatest als deze wordt aangevraagd door een huisarts of de GGD (Gezondheidsdienst). Dat geldt ook in het buitenland.

    Bekijk alle informatie over vergoedingen in het buitenland.

  • Vergoedt IZA kosten als ik ziek word in een land met code geel, oranje of rood?

    Ja, wij vergoeden ziektekosten ook in een land met code geel, oranje of rood. 

    Bekijk alles over vergoedingen in het buitenland.

  • Ik zit in het buitenland en kan niet terug. Ik heb medicijnen nodig. Wat kan ik doen?

    U kunt met uw recept naar de apotheek waar u nu bent. 

    Wij raden u wel aan uw declaraties direct in te dienen. Dat kan via Mijn IZA en de IZA Zorg app. Als u de rekeningen opspaart tot u thuis bent, kunnen de bedragen behoorlijk oplopen.