Coronavirus - Vragen van onze verzekerden

Het coronavirus heeft Nederland behoorlijk op zijn kop gezet. We kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft. Bijvoorbeeld over vergoedingen. Wij hebben de vragen die onze verzekerden stellen op een rij gezet.

  • Krijg ik een vergoeding als ik voor het Coronavirus of COVID-19 getest moet worden?
    • Een test bij de GGD kost u niets. Ook geen eigen risico. Heeft u klachten? Sinds 1 juni kan iedereen zich laten testen bij de GGD. Bel hiervoor het landelijke afsprakennummer 0800-1202. 
    • Vraagt de huisarts de test voor u aan? Dan kost u dat niets. U betaalt ook geen eigen risico.
    • Wordt u getest via uw werkgever? Dan kost u dat niets. Ook geen eigen risico. 
    • Wordt u getest in een instelling voor langdurige zorg? Dan kost u dat niets. U betaalt ook geen eigen risico. 
    • Wordt u getest in het ziekenhuis of bij een bezoek aan de poli? Dan hoort dit bij uw ziekenhuiszorg. Dit vergoeden wij. Maar u betaalt wel eigen risico.

    Meer weten? Lees alles over huisartsenzorg en laboratoria.

     

  • Hoe weet ik of mijn afspraak in het ziekenhuis doorgaat?
    Dat verschilt per ziekenhuis. Kijkt u daarom op de website van het ziekenhuis.
  • Ik moet vanwege corona naar een ander ziekenhuis. Wat betekent dat voor de kosten?
    Wij hebben contracten met alle ziekenhuizen. U krijgt dezelfde vergoedingen als in uw eigen ziekenhuis.
  • Krijg ik mijn kosten vergoed als ik ziek word in het buitenland?

    Ziektekosten in het buitenland vergoeden wij.

    Wij vergoeden ook een coronatest 
    Wij vergoeden een coronatest als deze wordt aangevraagd door een huisarts of de GGD (Gezondheidsdienst). Dat geldt ook in het buitenland.

    Bekijk alle informatie over vergoedingen in het buitenland.

  • Mijn afspraak of consult in het ziekenhuis gaat niet door. Wat kan ik doen?
    Uw ziekenhuis zegt uw afspraak alleen af als dit veilig voor u is. Wilt u overleggen met ons of heeft u vragen? Neem contact op met onze afdeling Zorgadvies en Bemiddeling. Wij helpen u graag. 
  • Worden mijn kosten vergoed als ik in een hotel in quarantaine moet?
    Overnachtingen in een hotel vergoeden in dit geval niet. Heeft u een reisverzekering? Mogelijk vergoedt deze de kosten wel.
     
  • Wat moet ik doen als mijn ziekenhuis (gedeeltelijk) dicht is?

    Het ziekenhuis neemt contact op met patiënten die niet meer terecht kunnen.

    Uw ziekenhuis zorgt ervoor dat u naar een ziekenhuis in de buurt kunt. Of verzet uw afspraken.

    Lees meer over de gevolgen van corona voor de ziekenhuiszorg.

  • Krijg ik een vergoeding voor mondkapjes en handgel?
    Mondkapjes en handgel worden niet vergoed. Deze vallen niet onder de basisverzekering of aanvullende verzekering.

    Volgens het RIVM en de GGD's (gezondheidsdiensten) zijn mondkapjes ook niet nodig. 
  • Ik wil niet naar het ziekenhuis waar ik een afspraak heb. Wat moet ik doen?
    Als u wilt kunt u uw afspraak verzetten. Neemt u contact op met het ziekenhuis.

    Lees meer over de gevolgen van corona voor de ziekenhuiszorg.

  • Ik heb zorg nodig. Kan ik wel naar het ziekenhuis of de huisarts?

    Spoed
    Ja, u kunt terecht bij de huisarts, huisartsenpost of SEH (Spoedeisende Hulp). Wacht niet als u spoedeisende hulp nodig heeft. De kans dat u in het ziekenhuis besmet raakt is klein.

    • Neemt u eerst telefonisch contact op met de huisarts of huisartsenpost.
    • Alleen als het levensbedreigend is, kunt u rechtstreeks naar de SEH. Lukt dat niet? Bel dan 112.

    Geen spoed
    U kunt veilig naar de huisarts. Twijfelt u toch? Neemt u dan contact op met uw huisarts. Mogelijk kunt u zelf iets doen aan uw klachten. Of kunt u digitaal overleggen met uw huisarts. Bijvoorbeeld via beeldbellen.

  • Ik wil een declaratie indienen. Moet ik langer wachten op de betaling daarvan?
    Digitaal declareren gaat het snelst 
    U wilt natuurlijk niet te lang wachten op de uitbetaling van uw declaratie. Declaraties die wij digitaal binnenkrijgen verwerken wij deze het snelst. Online declareren is heel makkelijk. U kunt online declareren via Mijn IZA of de IZA Zorg app.

    Post blijft mogelijk langer liggen
    Onze medewerkers werken thuis als het kan. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen ons best declaraties zo snel mogelijk te verwerken. Als u uw declaratie per post indient, kan dit langer duren. Onze excuses hiervoor.
  • Ik wil toestemming (een machtiging) aanvragen. Moet ik daar langer op wachten?
    Digitaal aanvragen gaat het snelst 
    Als u uw toestemming (machtiging) digitaal aanvraagt verwerken wij deze het snelst. Dit is bovendien heel makkelijk.  
     
    Post blijft mogelijk langer liggen
    Onze medewerkers werken zoveel mogelijk thuis. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen ons best aanvragen voor toestemmingen (machtigingen) zo snel mogelijk te verwerken. Als u uw toestemming per post aanvraagt, kan dit langer duren. Onze excuses hiervoor.
  • Wat als ik (straks) minder inkomsten heb en mijn premie niet kan betalen?
    Verwacht u minder inkomen door het coronavirus? Dan kunt u bij ons de premie en/of zorgkosten in termijnen betalen. Kijk voor meer informatie en de voorwaarden op onze pagina over betalingsregelingen. Wilt u direct een betalingsregeling afsluiten? Ga dan naar Mijn IZA.

    Tip: wilt u uw premie in termijnen betalen? Wacht dan tot de betaaldatum voorbij is. Daarna kunt u een betalingsregeling afsluiten over het openstaande bedrag. 
     
  • Kan ik voor een chemokuur naar een ander ziekenhuis?

    Uw zorgverlener zorgt ervoor dat de chemo doorgaat, als dat nodig is. Kan dit niet in het eigen ziekenhuis? Dan zorgt uw zorgverlener dat u in een ander ziekenhuis terecht kunt. 

    Soms wordt een chemokuur uitgesteld
    De chemo verlaagt namelijk de weerstand. En dat verhoogt de kans om corona te krijgen. Wordt uw chemokuur uitgesteld? Dan bespreekt uw zorgverlener dat met u. 

    Lees meer over de gevolgen van corona voor de ziekenhuiszorg.

  • Ik zit in het buitenland en kan niet terug. Ik heb medicijnen nodig. Wat kan ik doen?
    U kunt met uw recept naar de apotheek waar u nu bent. 

    Wij raden u wel aan uw declaraties direct in te dienen. Dat kan via Mijn IZA en de IZA Zorg app. Als u de rekeningen opspaart tot u thuis bent, kunnen de bedragen behoorlijk oplopen. 
  • Ik heb een verwijzing nodig voor de kaakchirurg, maar mijn tandarts werkt niet.
    U kunt ook een verwijzing krijgen van de huisarts, kaakchirurg, medisch specialist of verloskundige. Het kan ook zijn dat uw behandeling wordt uitgesteld, als deze geen haast heeft. 
Vrouw wast haar handen onder de kraan
Wat kunt u zelf doen?

Om de kans om ziek te worden voor uzelf en anderen klein te houden kunt u:

  • Uw handen vaak wassen
  • Een handgel met alcohol gebruiken
  • In uw elleboog hoesten
  • Papieren zakdoekjes gebruiken
  • Geen handen schudden
  • Afstand houden van anderen
X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord