Coronavirus - Vragen van onze verzekerden

Het coronavirus heeft Nederland behoorlijk op zijn kop gezet. We kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft. Bijvoorbeeld over vergoedingen. Wij hebben de vragen die onze verzekerden stellen op een rij gezet.

  • Moet ik betalen voor een coronatest? En betaal ik eigen risico? 

    • Een test bij de GGD kost u niets. Ook geen eigen risico. Heeft u klachten? Sinds 1 juni kan iedereen zich laten testen bij de GGD. Bel hiervoor het landelijke afsprakennummer 0800-1202. 
    • Vraagt de huisarts de test voor u aan? Dan kost u dat niets. U betaalt ook geen eigen risico. Krijgt u toch een zorgkostenfactuur van ons? Neem dan contact met ons op.
    • Wordt u getest via uw werkgever? Dan kost u dat niets. Ook geen eigen risico. Uw werkgever is verantwoordelijk voor het betalen van de test. Dat is zo geregeld in de Arbo-wet.
    • Wordt u getest in een instelling voor langdurige zorg? Dan kost u dat niets. U betaalt ook geen eigen risico. 
    • Wordt u getest in het ziekenhuis of bij een bezoek aan de poli? Dan hoort dit bij uw ziekenhuiszorg. Dit vergoeden wij. Maar u betaalt wel eigen risico.

    Meer weten? Lees alles over huisartsenzorg en laboratoria.

     

  • Hoe weet ik of mijn afspraak in het ziekenhuis doorgaat?

    Dat verschilt per ziekenhuis. Kijkt u daarom op de website van het ziekenhuis.
  • Waarom kost een digitaal of telefonisch consult net zoveel als een gewoon consult?

    Heeft u door corona digitaal of telefonisch contact gehad met uw dokter, arts of andere zorgverlener, in plaats van een gewoon consult? Zo'n consult op afstand is gelijk aan een normaal consult. Uw zorgverlener zal er daarom hetzelfde voor rekenen. De factuur zal even hoog zijn. 
  • Krijg ik mijn kosten vergoed als ik ziek word in het buitenland?

    Ziektekosten in het buitenland vergoeden wij.

    Wij vergoeden ook een coronatest 
    Wij vergoeden een coronatest als deze wordt aangevraagd door een huisarts of de GGD (Gezondheidsdienst). Dat geldt ook in het buitenland.

    Bekijk alle informatie over vergoedingen in het buitenland.

  • Vergoedt IZA kosten als ik ziek word in een land met code oranje?

    Ja, wij vergoeden ziektekosten ook in een land met code oranje (vakantiereizen afgeraden). 
  • Mijn afspraak of consult in het ziekenhuis gaat niet door. Wat kan ik doen?

    Uw ziekenhuis zegt uw afspraak alleen af als dit veilig voor u is. Wilt u overleggen met ons of heeft u vragen? Neem contact op met onze afdeling Zorgadvies en Bemiddeling. Wij helpen u graag. 
  • Worden mijn kosten vergoed als ik in een hotel in quarantaine moet?

    Overnachtingen in een hotel vergoeden in dit geval niet. Heeft u een reisverzekering? Mogelijk vergoedt deze de kosten wel.
     
  • Ik wil niet naar het ziekenhuis waar ik een afspraak heb. Wat moet ik doen?

    Als u wilt kunt u uw afspraak verzetten. Neemt u contact op met het ziekenhuis.

    Lees meer over de gevolgen van corona voor de ziekenhuiszorg.

  • Herstel na Corona. Wat wordt er precies vergoed?

    Heeft u corona gehad? Dan kan het zijn dat u extra zorg nodig heeft. Deze vergoeden wij uit de basisverzekering tot in ieder geval 1 augustus 2021. De overheid heeft dat besloten.

    Bij het herstel van Corona blijkt ook paramedische zorg belangrijk. Wij vergoeden uit de basisverzekering het volgende:

    • Fysio- of oefentherapie: maximaal 50 behandelingen
    • Ergotherapie: maximaal 10 uur
    • DiĆ«tetiek: maximaal 7 uur
    • Logopedie: geen maximum voor logopedie na corona

    Houd er rekening mee dat u wel eigen risico betaalt.

    Wij vergoeden deze zorg alleen als u:

    • Een verwijzing van uw huisarts of medisch specialist heeft
    • Start met de zorg binnen 3 maanden na de eerste klachten
    • Meedoet aan onderzoek. Het is belangrijk om te weten hoeveel effect deze zorg heeft na corona. Let op: wilt u niet deelnemen aan onderzoek? Dan geldt bovenstaande vergoeding niet.

    De vergoeding is voor de eerste 6 maanden. Heeft u daarna nog klachten? Dan kunt u nog 6 maanden zorg krijgen. U heeft wel een verwijzing van een medisch specialist nodig.

    Wilt u uitgebreidere informatie over de voorwaarden en vergoedingen? Kijk dan op onze pagina over herstel na Corona.

     

  • Waarom betaal ik twee keer eigen risico?

    Ziekenhuizen rekenen nooit losse behandelingen af. Ze verzamelen meerdere behandelingen in een pakketje. Zo'n pakketje heet een behandel diagnose combinatie (DBC). 

    Door corona kan het zijn dat uw behandeling op een later moment plaatsvindt. En dat er een nieuwe DBC start. U betaalt dan mogelijk nog een keer eigen risico voor de nieuwe DBC. 

    Meer weten? Bekijk deze pagina over eigen risico
  • Ik heb zorg nodig. Kan ik wel naar het ziekenhuis of de huisarts?

    Spoed
    Ja, u kunt terecht bij de huisarts, huisartsenpost of SEH (Spoedeisende Hulp). Wacht niet als u spoedeisende hulp nodig heeft. De kans dat u in het ziekenhuis besmet raakt is klein.

    • Neemt u eerst telefonisch contact op met de huisarts of huisartsenpost.
    • Alleen als het levensbedreigend is, kunt u rechtstreeks naar de SEH. Lukt dat niet? Bel dan 112.

    Geen spoed
    U kunt veilig naar de huisarts. Twijfelt u toch? Neemt u dan contact op met uw huisarts. Mogelijk kunt u zelf iets doen aan uw klachten. Of kunt u digitaal overleggen met uw huisarts. Bijvoorbeeld via beeldbellen.

  • Ik wil een declaratie indienen. Moet ik langer wachten op de betaling daarvan?

    Digitaal declareren gaat het snelst 
    U wilt natuurlijk niet te lang wachten op de uitbetaling van uw declaratie. Declaraties die wij digitaal binnenkrijgen verwerken wij deze het snelst. Online declareren is heel makkelijk. U kunt online declareren via Mijn IZA of de IZA Zorg app.

    Post blijft mogelijk langer liggen
    Onze medewerkers werken thuis als het kan. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen ons best declaraties zo snel mogelijk te verwerken. Als u uw declaratie per post indient, kan dit langer duren. Onze excuses hiervoor.
  • Ik wil toestemming (een machtiging) aanvragen. Moet ik daar langer op wachten?

    Digitaal aanvragen gaat het snelst 
    Als u uw toestemming (machtiging) digitaal aanvraagt verwerken wij deze het snelst. Dit is bovendien heel makkelijk.  
     
    Post blijft mogelijk langer liggen
    Onze medewerkers werken zoveel mogelijk thuis. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen ons best aanvragen voor toestemmingen (machtigingen) zo snel mogelijk te verwerken. Als u uw toestemming per post aanvraagt, kan dit langer duren. Onze excuses hiervoor.
  • Wat als ik (straks) minder inkomsten heb en mijn premie niet kan betalen?

    Verwacht u minder inkomen door het coronavirus? Dan kunt u bij ons de premie en/of zorgkosten in termijnen betalen. Kijk voor meer informatie en de voorwaarden op onze pagina over betalingsregelingen. Wilt u direct een betalingsregeling afsluiten? Ga dan naar Mijn IZA.

    Tip: wilt u uw premie in termijnen betalen? Wacht dan tot de betaaldatum voorbij is. Daarna kunt u een betalingsregeling afsluiten over het openstaande bedrag. 
     
  • Ik zit in het buitenland en kan niet terug. Ik heb medicijnen nodig. Wat kan ik doen?

    U kunt met uw recept naar de apotheek waar u nu bent. 

    Wij raden u wel aan uw declaraties direct in te dienen. Dat kan via Mijn IZA en de IZA Zorg app. Als u de rekeningen opspaart tot u thuis bent, kunnen de bedragen behoorlijk oplopen. 
Vrouw wast haar handen onder de kraan
Wat kunt u zelf doen?

Om de kans om ziek te worden voor uzelf en anderen klein te houden kunt u:

  • Uw handen vaak wassen
  • Een handgel met alcohol gebruiken
  • In uw elleboog hoesten
  • Papieren zakdoekjes gebruiken
  • Geen handen schudden
  • Afstand houden van anderen
X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord