Europese gezondheidskaart (EHIC)
Gaat u binnenkort naar het buitenland? Neem dan de Europese Gezondheidskaart (EHIC) mee. Hiermee bent u in de meeste Europese landen verzekerd van medisch noodzakelijke hulp. Neem bij spoedhulp in het buitenland ook altijd contact op met de IZA Alarmcentrale: +31 40 297 55 60 (bereikbaar 24 uur per dag, 7 dagen in de week).
Vanaf 2021 informatie digitaal in de app
Vanaf 2021 ontvangt u niet meer standaard een zorgpas met EHIC thuis. Ook niet als de pas verlopen is. U vindt de informatie die op de EHIC staat digitaal in de IZA Zorg app. Deze informatie staat na de ingangsdatum van uw zorgverzekering onder het kopje 'Verzekering'. Dit is echter geen officiële EHIC. Het komt voor dat een zorgverlener in het buitenland wel om een officieel bewijs vraagt en de digitale informatie niet accepteert. Neem in dat geval contact op met de IZA Alarmcentrale via +31 40 297 55 60. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Zo voorkomt u dat u de kosten zelf mogelijk moet voorschieten.
Plastic zorgpas aanvragen
EHIC kwijt? Of liever een plastic zorgpas met EHIC mee op reis? Vraag deze voor vertrek bij ons aan via Mijn IZA of de IZA Zorg app. Ook kunt u de pas telefonisch aanvragen, direct in het keuzemenu. Een nieuwe pas ontvangt u binnen 5 werkdagen gratis thuis.
Voordelen Europese gezondheidskaart
- Uw zorgpas is gratis en persoonlijk. U kunt er zich in het buitenland mee identificeren als u medisch noodzakelijke hulp nodig heeft.
- Met de pas hoeft u meestal niets te betalen. Buitenlandse zorgverleners zoals de arts of het ziekenhuis, rekenen de factuur zonder uw tussenkomst met Nederland af.
Check in welk land de EHIC geldig is
Op www.zorgwijzer.nl/faq/ehic ziet u in welke landen de Europese Gezondheidskaart geldig is.
111-formulier in plaats van EHIC
In de volgende landen is de EHIC niet geldig, maar heeft u een E-111 formulier nodig:
- Bosnië-Herzegovina
- Servië
- Montenegro
- Tunesië
- Turkije
111-formulier voor vertrek aanvragen
Gaat u naar een van deze landen? En is dat het land waar u vandaan komt? Dan vraagt u voordat u vertrekt het 111-formulier bij ons aan. Bel daarvoor 0900 - 80 36 (gebruikelijke belkosten). U kunt dit formulier gebruiken voor spoedeisende zorg als u korter dan een jaar in dit land verblijft.
111-formulier aanvragen op het moment dat het nodig is
Bent u niet geboren in het land waar u naartoe gaat? Dan vraagt u het 111-formulier telefonisch aan op het moment dat u zorg nodig heeft. Dit doet u via de IZA Alarmcentrale: +31 40 297 55 60. Wij regelen uw 111-formulier. Ook vertellen we u welk ziekenhuis of kliniek het formulier accepteert. En waar u dus terechtkunt. We versturen het formulier rechtstreeks naar uw zorgverlener. Dit versturen wij gratis. Heeft u al zorgkosten gemaakt voor het aanvragen van het 111-formulier? Bel dan ook zo snel mogelijk de IZA Alarmcentrale. Dan helpen wij u verder.
Geldigheidsduur EHIC
De geldigheidsduur staat vermeld op uw EHIC, maar de pas is alleen geldig wanneer u ook bent verzekerd bij IZA. Gebruikt u de pas en bent u niet verzekerd bij IZA? Dan verhalen we achteraf de kosten op u.
Voorwaarden vergoeding medische zorg buitenland
- Tijdens uw verblijf in een Europese lidstaat kunt u een vergoeding krijgen voor medische zorg. Hiervoor gelden dezelfde voorwaarden als voor de verzekerden van het betreffende land. Bent u bijvoorbeeld in Duitsland? Dan heeft u recht op dezelfde medische hulp als Duitse verzekerden.
- Is het doel van uw buitenlandse reis alleen een medische behandeling? Dan is de kaart niet geldig