Europese gezondheidskaart (EHIC)

Gaat u binnenkort naar het buitenland? Neem dan de Europese Gezondheidskaart (EHIC) mee. Deze staat achter op uw IZA zorgpas. Neem bij spoedhulp in het buitenland ook altijd contact op met de IZA Alarmcentrale: +31 40 297 5560 (bereikbaar 24 uur per dag, 7 dagen in de week). 

Voordelen Europese gezondheidskaart

  • De pas is persoonsgebonden. U kunt er zich in het buitenland mee identificeren als u medisch noodzakelijke hulp nodig heeft.
  • U heeft altijd het telefoonnummer voor noodgevallen in het buitenland bij de hand.  
  • Met de pas hoeft u meestal niets te betalen. Buitenlandse zorgverleners zoals de arts of het ziekenhuis, rekenen de factuur zonder uw tussenkomst met Nederland af.

Check in welk land de EHIC geldig is

Op www.ehic.nl ziet u in welke landen de Europese Gezondheidskaart geldig is.

111-formulier in plaats van EHIC  

In de volgende landen is de EHIC niet geldig, maar heeft u een E-111 formulier nodig:

  • Bosnië-Herzegovina
  • Servië
  • Montenegro
  • Tunesië
  • Turkije

111-formulier voor vertrek aanvragen

Gaat u naar een van deze landen? En is dat het land waar u vandaan komt? Dan vraagt u voordat u vertrekt het 111-formulier bij ons aan. Bel daarvoor 0900 - 80 36 (gebruikelijke belkosten). U kunt dit formulier gebruiken voor spoedeisende zorg als u korter dan een jaar in dit land verblijft.

111-formulier aanvragen op het moment dat het nodig is

Bent u niet geboren in het land waar u naartoe gaat? Dan vraagt u het 111-formulier telefonisch aan op het moment dat u zorg nodig heeft. Dit doet u via de IZA Alarmcentrale: +31 40 297 5560. Wij regelen uw 111-formulier. Ook vertellen we u welk ziekenhuis of kliniek het formulier accepteert. En waar u dus terechtkunt. We versturen het formulier rechtstreeks naar uw zorgverlener. Dit versturen wij gratis. Heeft u al zorgkosten gemaakt voor het aanvragen van het 111-formulier? Bel dan ook zo snel mogelijk de IZA Alarmcentrale. Dan helpen wij u verder.

EHIC kwijt

Bent u uw EHIC kwijt of is deze gestolen? De informatie van uw pas vindt u ook in de IZA Zorg app. Dit is geen officiële EHIC. Het komt voor dat een zorgverlener in het buitenland de digitale informatie niet accepteert. Neem in dat geval contact op met de IZA Alarmcentrale. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Zo voorkomt u dat u de kosten zelf mogelijk moet voorschieten. Liever een nieuwe zorgpas? Vraag deze zelf aan via Mijn IZA of de IZA Zorg app. Dit kunt u ook telefonisch, direct in het keuzemenu. Een nieuwe pas ontvangt u binnen 7 dagen gratis thuis.

Bekijk ook

X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord