Steeds meer mensen hebben een zittend bestaan. Ze staan ’s ochtends op, gaan met de auto naar hun werk. Daar zitten ze de hele dag achter hun bureau. En ’s avonds terug met de auto naar huis om vervolgens op de bank te zitten. Bewegingswetenschapper Karin Valkenet van het UMC Utrecht: “Onze maatschappij wordt steeds inactiever. We weten nu dat lange periodes van onafgebroken inactiviteit echt schadelijk zijn voor de gezondheid.”

We surfen de hele wereld over van achter onze computer. Eten bestellen we eenvoudig via thuisbezorgd.nl en ook boodschappen laten we bezorgen. Kortom: we hoeven tegenwoordig de deur niet meer uit. Met de komst van computers en smartphones is het leven een stuk sneller en makkelijker geworden, maar ook inactiever. En dit is niet goed voor onze gezondheid, weet Karin Valkenet. Zij is senior onderzoeker bij Universitair Medisch Centrum Utrecht en projectleider van UMC Utrecht in Beweging.

Leven is bewegen

“Leven is bewegen”, vindt Karin. “Beweging is cruciaal voor de gezondheid. Spierkracht, metabolisme en alertheid nemen toe door beweging. En ook op lange termijn zijn de prognoses beter: inactiviteit kan mede leiden tot hart- en vaatziekten, suikerziekte en een hele batterij aan gezondheidsproblemen. Juist door te bewegen zijn veel problemen, zowel fysiek als mentaal, te voorkomen of te verminderen.”

Meer bewegen in het ziekenhuis

Een van Karins speerpunten als projectleider is: patiënten meer laten bewegen tijdens een ziekenhuisopname. “In ziekenhuizen is de zorg georganiseerd rondom het bed. Niet voor niets zeggen patiënten ‘ik lig in het ziekenhuis’. Zodra ze worden opgenomen, wordt patiënten een bed gewezen. Dokters komen aan het bed, eten wordt op bed gebracht en er staat een tv voor je neus. Patiënten worden compleet verzorgd. Voor sommigen volkomen terecht natuurlijk, maar ook patiënten die nog wél veel zelf kunnen doen, verliezen hierdoor zelfstandigheid en functionaliteit.” Daarom zetten Karin en haar projectgroep zich in om bewegen in het ziekenhuis vanzelfsprekender te maken. “Een dokter die langskomt om te vragen hoe het gaat met de pijn of medicatie, zou ook moeten vragen hoe het gaat met bewegen. Dit zou een vast onderdeel moeten worden.”

Dagelijkse routine

Meer bewegen hoeft volgens Karin helemaal niet zo moeilijk te zijn: voeg beweging toe aan je dagelijkse routine. “Als je na een dag werken op de bank zit, is het vaak een drempel om naar de sportschool te gaan. Maar als je kleine bewegingsactiviteiten inbouwt in je dagelijkse patroon, dan is die stap veel kleiner.” Bewegen hoeft hierdoor ook niet per se een doel te zijn, het kan juist ook een middel zijn om ergens te komen. “Neem bijvoorbeeld de fiets naar je werk, ga lunchwandelen, vergader staand of pak wat vaker de trap. En als gepensioneerde kun je beweging goed combineren met sociale contacten. Ga bijvoorbeeld lopend naar vrienden voor een kopje koffie. Of plan een vaste kaartavond in de buurt waar je lopend, eventueel met een rollator, heen kunt. Zoek iets wat je leuk vindt en voeg daar beweging aan toe.”

Doorbreek elk uur van inactiviteit

Nog een belangrijk advies: zorg elk uur voor wat beweging. “Er zijn bijvoorbeeld stappentellerhorloges die elk uur een signaal geven als je te weinig hebt bewogen. Ga dan even koffie halen of een rondje lopen. Elk uur een paar minuten bewegen is al genoeg om je gezondheid te verbeteren.”

Meer tips om meer te bewegen