Cookie melding
X

Op iza.nl maken wij gebruik van cookies en technieken die hierop lijken

Wij gebruiken functionele cookies en analytische cookies. Deze kleine tekstbestanden maken onze website veilig en betrouwbaar, zorgen ervoor dat onze website goed werkt en stellen ons in staat inzichten te krijgen in onze bezoekers. Daarnaast maken wij gebruik van cookies om uw bezoek aan onze website en onze communicatie met u makkelijker en persoonlijker te maken en om onze dienstverlening te verbeteren. Hiermee kunnen wij, en derde partijen, uw internetgedrag op iza.nl volgen en verzamelen. Zo kunnen we u op onze website en op die van derden de informatie geven die het beste bij u past.

Meer weten? Lees onze cookieverklaring.

Door op ‘accepteren’ te klikken gaat u hiermee akkoord. We gaan uiteraard voorzichtig om met de gegevens die we verzamelen. Als u kiest voor ‘weigeren’ plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies.

Accepteren
Weigeren

Mindful Walking

Mindful walking

Ken jij mindful walking al?

Mindful walking is wandelen op een ontspannende én effectieve manier. Een manier van bewegen met aandacht voor bewustwording, focus op ademhaling en bovendien met plezier. Het zorgt ervoor dat je uit de gewoonte wordt gehaald om altijd maar haast te hebben en meer stil te staan in het hier en nu.

Meer energie en focus

Met mindful walking ervaar je meer energie, meer focus, meer aandacht en bovenal zorgt het voor ontspanning. Daarbij is het makkelijk te leren en toe te passen, bijvoorbeeld tijdens een lunchwandeling met collega’s. Daarbij kan je deze ervaring weer meenemen in je werk en dagelijks leven. 

Starten met mindful walking

  • Neem minimaal 10-15 minuten tijd
  • Kies een vlakke route
  • Begin met rustig wandelen
  • Adem langzaam en diep
  • Houd je aandacht bij wat je ervaart
  • Laat gedachten en emoties gaan

Tips voor Mindful Walking

Tip 1: elke stap een woord

Als je hoofd vol gedachten zit, kan dit je helpen ontspannen. Terwijl je loopt, gebruik dan in gedachten woorden bij de stappen die je maakt, bijvoorbeeld ‘links’, ‘rechts’. Of tel erbij.

Tip 2: loop wat sneller

Voel je je moe of slaperig, loop dan wat sneller, zodat je energie krijgt en alerter wordt. Voel je je druk of geprikkeld, loop dan juist wat langzamer, in een vast tempo. ‘Kin-hin’, noemt men in Japan dat lopen in een langzame, vast tred.

Tip 3: de bodyscan

Je kunt nog verder ontspannen als je tijdens het lopen de aandacht vestigt op delen van je lichaam, vanaf je voeten langzaam naar boven. In mindfulness heet dit de ‘bodyscan’. Heel ontspannend!

VGZ Mindfulness App

Mindfulness op ieder moment? Onze app biedt een speciaal programma en ook losse oefeningen. Bovendien kun je de app aanpassen naar je persoonlijke voorkeuren. Al bijna 600.000 keer gedownload.

VGZ Zorg app downloaden in de App Store VGZ Zorg app downloaden in de Google Play Store

Vergoedingen mindfulness bij burn-out klachten

Heb je last van burn-outklachten? Dan kun je in onze aanvullende verzekering een vergoeding krijgen voor een 8-weekse groepstraining:

  • Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT)
  • Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR)

Meer over mindfulness bij burn-out klachten